DEEP PURPLE Rock Review 1969-1972

5. september 2004 af Toke Nielsen

DEEP PURPLE Rock Review 1969-1972 billede

Hvad kan dog få en DVD fra producenten RAGNAROCK til at udløse fire store stjerner? Svaret er simpelt: DEEP PURPLE!

”OH NO!!” … endnu en DVD fra RAGNAROCK” var min første tanke da denne skive dumpede ind af min brevsprække. RAGNAROCK er den producent jeg skrev om i min (sagt i al ydmyghed) anmeldelse af ”Blues Rock – The Ultimate Anthology” her på siden. Det er den serie af musik-DVD’er der ser ud som om de er købt gennem TV-Shop og også virker sådan pga. af deres talentløse behandling af produktet. På ”Blues Rock (…)” brillerede de med deres totale mangel på ekstramateriale og generelle informationer; såsom årstal og navne på spillesteder.

På deres DEEP PURPLE DVD er der da en smule mere at hente. Et separat ekstramateriale mangler stadig, men de har da formået at hente en lille flok musikere samt en lige så stor flok rockanmeldere ind, for at give os deres uforbeholdne mening om hver sang efter den er færdig. Rockanmeldere! Og anmeldere i det hele taget! De formår virkelig at leverer en gang prætentiøst bavl af kaliber hvis det stikker dem! Det er lettere at tage musikerne seriøst, særligt da der blandt dem findes folk som blandt andet NEIL MURRAY – bassist hos WHITESNAKE samt BLACK SABBATH. Men det ER meget korte kommentarer om hvor fantastiske DEEP PURPLE er! At hele koret så bryder ind kort efter starten af første nummer skal man ikke lade sig skræmme af. Det er kun ”Speed King” det går ud over. Årstallet koncertoptagelserne (for denne skive består også udelukkende af live-optagelser) er fra står allerede på coveret, ja de står sågar ved hvert nr. på skiven sammen med andre nyttige oplysninger. Her et eksempel som gentages ved alle de øvrige numre:

Speed King – (Blackmore/Gillian/Glover/Paice) – HEC Music © Granada Visual 1970
Original studio recording first appeared on the album – Deep Purple in Rock 1970
HEC Enterprise Ltd/EMI Records Ltd.

Godt så. Men læg mærke til at RAGNAROCK endnu engang formå at undlade at give os informationer om navn på spillested samt dato for den givne koncertoptagelse. Og det ER altså fatalt. Jeg vil sgu’ da skide på (undskyld) hvem der har copyrighten til nummeret … jeg vil vide om det findes på CD og i givet fald hvilken. Alt det andet formelle pjat kan de skrive på coveret. Sjusk er det. Og en hån mod køberen og den generelle musikelsker!

Men selv ikke de fordrukne ignoranter på RAGNAROCK kan ødelægge denne DVD-oplevelse for mig. For er der noget DEEP PURPLE er, så er det et LIVE-band! Og det skal ikke kun høres … det skal ses med egne øjne! For magen til ekvilibrister ud i improvisationens kunst har jeg sjældent oplevet når først de ruller sig ud. Det kan nærmest gå hen og udvikle sig til en gladiatoragtig dyst mod og særligt med hinanden, for under dansen med musikken har de samtidig en sjælden skarp fornemmelse for hvor de bringer hinanden hen og hvor og hvornår det er bedst at samle bolden op. Fra at keyboardet nærmest er væltet og trommesættet smadret (”Destroy it all”) slår den geniale guitarist Blackmore f.eks. over i et par blive strofer af J. S. Bach førend de vender tilbage til grundrytmen, tonen og temaet i det givne nummer. Brillant! Bedre kan jeg ikke beskrive denne oplevelse. At bandet med deres blanding af rock, punk og flower-power er kendt som forgangsmænd for det der senere skulle gå hen og udvikle sig til det vi i dag kender som ”Heavy Metal” er ikke til at tage fejl af, selvom jeg stadig mangler at opleve et band inden for den genre der når dem bare til hoftehøjde. Og så ikke mere anmelder-bavl fra min side.

Fire store stjerner til denne DVD – køb den dog – men det er bandets fortjeneste at jeg her prøver at lyde som et overflødighedshorn af begejstring. Ikke producenterne RAGNAROCKS!

EKSTRAMATERIALE

Et par små kommentarer fra en håndfuld musikere og journalister der ikke kan vælges separat. Om det er godt eller skidt at gøre det på den måde må vel være en smagssag. Det gode er, at da kommentarerne knytter sig til det enkle nummer er det fint nok at få dem mens sangen stadig sidder frisk tilbage på trommehinden, men i så fald ville jeg måske(!) have valgt at lægge dem før nummeret gik i gang. Det dårlige ved det er så at det til gengæld ødelægger fornøjelsen ved at køre lyden gennem et par fornuftige højtalere og derved give overboens gulvtæppe en uventet banketur. Tjaa …1 stjerne til ekstramaterialet!

AUDIO CHOICE:

Dolby Digital
Dolby Surround