Det regner med frikadeller 2. Madkampen.

27. juni 2014 af Henrik Andersen

Det regner med frikadeller 2. Madkampen. billede

Det regner med frikadeller 2. Madkampen, er ikke helt så god som originalen. Heldigvis er alle de elskelige karakterer med igen, og man bliver da heller ikke slemt skuffet over denne farverige og opfindsomme fortsættelse. Der mangler dog den friskhed første del havde.

Den unge lettere forvirrede opfinder Flint Lockwood, var overbevist om at hans opfindelse, en maskine der kunne lave vand om til mad, ville være en kæmper gave til hele verden. Som man så i den første film i serien, gik det desværre helt galt, og Lockwoods maskine ødelagde hele den ø, han bode på. Hele øen er nu overdænget af madvarer, og bliver isoleret for omverden indtil oprydningen kan begynde. Flint bliver imidlertid opsøgt af hans barndoms store idol, den maniske og geniale/gale opfinder Chester V. der vil optage ham på hans opfinderskole. Her får Flint Lockwood travlt med at opfinde alverdens skøre og mindre brugervenlige opfindelser, indtil den dag Chester V. får brug for hans hjælp. For det viser sig, at den maskine som Lockwood opfandt, der lavede mad af vand, stadigvæk er på øen, og til alles store overraskelse producerer den stadigvæk mad. Eller mere korrekt: Madmonstre. Man har set kæmpe edderkoppe ligende burgere, der til og med er ved at øve sig i at svømme til fastlandet. Dette må naturligvis ikke ske, så Flint Lockwood bliver sammen med hans gamle venner og sin far, sendt afsted for at stoppemaskinen. Det bliver en farefuld tur, fyldt med store og små monstre af mad, og bag det hele lurer Chester V. og hans orangutang, og de har bestemt ikke rent mel i posen.

Den første film om Flint Lockwoods eventyr var meget unik, og et friskt pust til animations genren da den kom frem i 2009. Den var med til at få folks øjne op for, at det ikke kun er Pixar der kan lave flotte animationsfilm. Selvom Det regner med frikadeller 2 ikke helt lever op til sin forgænger, er den stadigvæg overbevisende i sit udtryk og i sin historie, og forventer man bare løssluppen morskab, der er let fordøjeligt, er den lige sagen.

Et stort plus i filmen er de mange monstre det vrimler med på øen. De er sjovt fundet på, og specielt de ulækre burger edderkopper (der ikke er så ulækre når det kommer til stykket) er super seje. Flere af mad monstrene ligner lidt forskellige dinosaurus, og mere end en gang bliver der også refereret til Jurassic Park filmene. Det er genialt fundet på og fungere optimalt at Flints barndoms ø, nærmest er blevet forvandlet til ”The Lost World”.

Alt i alt et kærligt gensyn med alle de gode karakterer fra den første film, og et spændende møde med nye. Det regner med frikadeller 2. Madkampen, er bestemt et kig værd for alle aldre, og så kan man jo bagefter diskuterer familiens madvaner, og livretter, for man kan nemlig godt gå hen, og blive lidt småsulten af at se en film med så meget forskelligt mad i.

Ekstramateriale.

Der er meget fint og spændende ekstramateriale på denne Blu-ray udgivelse, men det sjoveste er helt klart de 4 minifilm, med nogle af de karakterer man kender fra selve filmen.

Den gigantiske vingummibamses angreb.

Steves første bad.

Super Manny

Earl På Sporet.

Ud over de fire små film er det også muligt at se 4 fraklippede scener, flere forskellige små film om tilblivelsen af Det regner med frikadeller 2. Madkampen, en musikvideo og et spændende kommentarspor med folkene bag filmen.

Billede gengivelsen er perfekt, og de mange brøl fra de opfindsomme madmonstre er flot gengivet i DTS-HD lyd. Det er muligt at se filmen med både originale stemmer og den Danske synkronisering. Begge dele virker fornemt.

Det regner med frikadeller 2. Madkampen, er venligst stillet til rådighed af Universal Pictures.

Titel: Det regner med frikadeller 2. Madkampen.
Original Titel: Cloudy with a Chance of Meatballs 2.