Divorce Sæson 1

12. september 2017 af Peter Kruse Dam Jensen

Divorce Sæson 1 billede

Sjov, grov, velspillet og tankevækkende. Således kan den første sæson af HBO-serien "Divorce" beskrives, der i løbet af beskedne 10 afsnit, formår at sætte et mindeværdigt aftryk.

Streamingtjenesten HBO er efterhånden et hvermandseje i Danmark. Kvalitetsserier som "Game of Thrones" (2011-), "The Leftovers" (2014-17) og "Fear The Walking Dead" (2015-), for blot at nævne et par stykker, har de seneste par år haft en popularitet, som stiger for hver dag der går. Samtidig er der også plads til de lidt mindre hypet serier, herunder "Divorce", som heldigvis også har fået en sæson 2 bekræftet med præmiere en gang til næste år. En særdeles underholdende og til tider opløftende serie, som til trods for det alvorlige emne den behandler generelt set er en komedie. Med Thomas Haden Church (Sideways) og Sarah Jessica Parker (Sex and the City) i hovedrollerne, er der virkelig ingen grund til ikke at kaste sig over denne lille oversete perle.

Da Frances (Parker) begynder at revurdere sit liv, kommer hun til den konklusion, at hun gerne vil skilles fra sin mangeårige ægtemand, Robert (Church). Sammen har de dog to børn og de beslutter sig derfor, at forsøge at få konstrueret en skilsmisseordning, hvor det forbliver på civiliseret plan. Der er bare det problem, at Frances har haft en affære over en længere periode med Julian, som Robert insisterer på kommer fra Frankrig selvom han ikke er det, og så har Robert ført et uansvarligt budget for familien, så både Frances og Robert er i økonomiske problemer. Så en fredelig skilsmisse synes ude af billedet.

Når "Divorce" virker, så er det i scenerne, hvor Thomas Haden Church for lov at skinne igennem. Igennem længere tid har han været en undervurderet skuespiller, som jeg personligt altid har synes om lige siden jeg så "Sideways" for første gang. I "Divorce" leverer han den kulsorte og grove humor med perfekt præcision, og Robert virker både som en lettere ignorant, sarkastisk, men i sidste ende velmenende far og husbond. Krigen opstår dog fluks imellem ham og Frances, da han får nys om affæren og holder sig bestemt ikke tilbage med tilsviningerne af både hans kone og Julian. Parker gør det i øvrigt også solidt som den hårdt prøvede Frances. Hun har en naturlig sødme i sin stemme, som er en fin kontrast til Church's konstante og knastørre brummen. Sammen danner de seriens egentlige hjerte og det er helt klart de to skuespilleres fortjeneste at kemien er intakt imellem karaktererne.

Kigger man længere ned igennem seriens rollebesætning, er det straks svære at blive motiveret. Samtlige sekundære karakterer er decideret uinteressante og aldrig rigtig morsomme. På nær Jeffrey Demunn, som Frances advokat, som er herligt veloplagt. Desværre er det ikke nok til, at ikke kan undgå at kede sig i de scener, hvor Robert og Frances ikke medvirker i. Der skal dog absolut ikke være nogen tvivl om at serien fortjener et publikum. For med dens befriende humoristiske tone og sit lette greb om et tungt emne som skilsmisse, så er det en dejlig forfriskende tilføjelse til ens tv-serie repertoire.

Ekstramateriale - 1/6 stjerner
Der er kun et kommentarspor med Sarah Jessica Parker og manuskriptforfatterne Paul Simms, Adam Resnick og Tom Scharpling. Det er, kort sagt, langt mere fornøjeligt bare at se serien med den rigtige audio.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: Divorce Sæson 1
Original Titel: Divorce Season 1