Den gemmer sig måske nok bag et dække af socio-politisk kommentar til forholdende i samtidens fængsler, men det her er vaskeægte eksploitation, med dertil hører af smagløshed, explicit sex og vold. Tilmed signeret af mesteren i genren og den mest berygtede af slagsen: Bruno Mattei. Her instruerer han under et af sine utallige aliasser Vincent Dawn.
Filmen bliver normalt regnet for en af de bedste i undergenren WIP-film (de såkaldte Women–In-Prison film, der nåede sit højdepunkt med The Doll House, 1971), og den er da også mere subtil, slagkraftig i dramaturgien, og i enkelte scener tilmed mere følsom end man ellers ser fra den kant.
Den er en del af en løst sammenhængende serie af film i 70erne og 80erne med figuren Emanuelle spillet af pornomodellen og den erotiske skuespiller Laura Gemser. Og der er da også rigelig med bar hud i denne. Oftest var der, på ægte eksploitation maner, ikke den store sammenhæng mellem de enkelte film, men figuren blev mere brugt som markedsføringsværktøj. Derfor skal man heller ikke tage for gode varer de mange påståede sequels og prequels man kan finde til denne titel.
Denne gang tager Emanuelle i fængslet, da journalisten Laura Kendall (Laura Gemser) under dække som en prostitueret ved navn Emanuelle lader sig indsætte sig som fange i et berygtet kvindefængsel for at afsløre de forfærdelige vilkår for fangerne. Og det er et knytnæveslag af fornedrelse og smerte, der møder hende og os andre, da hun er indenfor murene.
Som den nye kønne pige der ikke sådan bare vil føje de sadistiske fangevogteres absurde indfald, bliver hun snart selv udsat for den ene mere brutale og ydmygende voldshandling efter den anden.
Imens præsenteres vi for det spraglede galleri af freaks og liderlige kællinger, der udnyttes af sadistiske lebber, og voldtages af lede stoddere, der har købt sig til fornøjelserne hos grådige og magtbegærlige autoriteter. Så sleazy og greazy som enhver anden i denne grænsesprængende genre.
I forhold til mange andre eksploitation film er handlingen mere ligefrem og mere troværdig, selvom den også indeholder flere himmelråbende idiotiske plot elementer for at drive handlingen fremad, så som at hovedpersonen vælger at infiltrere fængslet på helt egen hånd uden at fortælle det til en sjæl, hvilket da også kunne have forhindret, at det ville gå helt så galt for denne unge kvinde, og dermed snydt os for en masse lede scener med sadistisk vold og fornedrende sex.
Den forholdsvis konventionelle handling får for alvor fart, da Lauras virkelige hensigter med at være i fængslet opdages. Da udsættes hun for alskens tortur, og en kamp mod tiden går ind, hvis hun skal overleve og sandheden skal komme frem.
For maksimal mulighed for et par sexscener render den kønne Laura selvfølgelig ind i en forelskelse i form af en venlig læge i løbet af sit fængselsophold (en kliché i WIP genren), men faktisk er hendes seksualitet og nøgne krop mindre i fokus end mange andre film med Gemser. Og det klæder filmen og åbner for flere psykologisk stærke scener, så som scenerne med hendes ældre, men psykisk stærke cellekammerat, der holder håbet i live og omverdenen på afstand med hjælp fra sit kæledyr, en kakerlak!
Som eksploitation er den udmærket og bedre end de fleste, og den er klart en af de bedste WIP film, idet den ikke bare koncentrerer sig om nøgenbade-scener, men som en film i sig selv er den håbløst amatør-agtig og smagløs: ikke bare de sadistiske og masochistiske sexscener, men også action og romantik scenerne er filmet som var det porno film (Instruktør Mattei forsøgte sig også med et par regulære pornofilm i sin lange karriere). Man sidder som en voyeur uden megen mulighed for indlevelse i hverken figurer eller situationer. Derfor kan den også i sine foruroligende figurer og psykisk forurenende miljøtegning minde lidt om Pasolinis anti-fascistiske klassiker ”Saló” (1976), men er dog langt fra den films kunstneriske kvaliteter.
Billede og lyd:
Overførelsen til dvd mediet ser udmærket ud, selvom det er i den billige ende, idet billedet flere steder ser meget grumset ud.
Lyden er skuffende nok desværre kun i den dubbede amerikanske version.
Ekstramateriale:
Her finder man et par biografier og filmografier over Matteis og Gemsers karrierer, filmens originale trailer, og så et morsomt trailershow over de andre netop udgivne WIP film. En anden spøjs, og lige så smagløs en feature som filmen selv, er et slideshow af pornobilleder med hovedrolleindehaver Laura Gemser.
Ifølge coveret følger der også en 4 siders booklet med udgivelsen. Den var dog ikke sendt med til anmeldelsen.
Filmen er venligst stillet til rådighed af:
Another World Entertainment.