Et Rigtigt Menneske

26. april 2001 af Jesper Rosenberg Antonsen

Et Rigtigt Menneske billede

En 6-årig piges usynlige ven bliver pludselig levende. Han har intet sprog eller identitet, og derfor er det ikke helt let at begå sig i dagens Danmark.

Lisa (Clara Nepper Winther) er en 6-årig pige, som bliver overset i hverdagen af sine travle forældre, Walther (Peter Mygind) og Charlotte (Susan A. Olsen). Derfor har hun opfundet sig en storebror P, som bor inde i væggen. Hun snakker med ham, og hendes forældre leger med på spøgen. Den lejlighed familien bor i skal rives ned, og en dag på vej til arbejde kommer familien ud for en trafikulykke.

Den ulykke vender op og ned på alles liv i og med at P (Nikolaj Lie Kaas) pludselig bliver til et virkeligt menneske. Et menneske som hverken har identitet eller sprog. Han sover en nat under Walther og Charlottes bil, og da Walther om morgenen kører på arbejde hænger P fast nednunder. På motorvejen kravler P op på køleren og det giver naturligt nok Walther et kæmpechok. Walther ender med at køre P på flygtningecenter, da han er overbevist om at han er flygtning.

På flygtningecentret lærer P livets elementære ting, og får såmænd også arbejde i en skobutik hos Hr. Stromboli (Troels II Munk). Den unge pige i skobutikken Tanja (Line Kruse) falder hurtigt for Ps ukomplicerede væremåde, men hun er ikke den eneste der kan se muligheder i p. P har i mellemtiden fået en lejlighed i samme boligkompleks hvor Walther og Charlotte bor. En dag møder han Charlotte i vaskerummet, og de falder i snak. Charlotte synes også godt om P, og hun introducerer ham for Walther.

P har en naturlig kærlighed for børn, det var jo trods alt Lisa der opfandt ham, men den kærlighed bliver misforstået af nogle beboere i opgangen, og pludselig befinder P sig hos politiet hvor Sedergren (Peter Belli) afhører ham.

Et Rigtigt Menneske er en varm og sød film om en fantasifigur der havner midt i et fortravlet Danmark. Det er en Dogme-film, men det synes jeg nu ikke den bærer meget præg af. Godt nok er der typiske håndholdte scener i filmen, men den er ikke så rodet som nogle af de øvrige Dogme-film.

Nikolaj Lie Kaas spiller hovedrollen som fantasifiguren P der bliver virkelig. Han er en fantastisk skuespiller, og hvis du er i tvivl om det, så se denne film, og du er med garanti overbevist. Han spiller ganske enkelt suverænt. Han skildrer situationerne så vi alle kan sætte os ind i de problemer han støder på, og det er ikke små problemer. Nikolaj har tidligere medvirket i Dogme-film (Idioterne), og han har senest haft stor succes i ”Blinkende Lygter”.

Forældrene spilles af henholdsvis Susan A. Olsen og Peter Mygind. Susan A. Olsen spiller også godt som Charlotte. Man føler virkelig med hende i de situationer hvor hun er ude i nogle følelsesmæssige problemer, men samtidig formår hun at spille hendes rolle så man også når at blive forarget og underholdt i løbet af filmen. Det er godt skuespil. Peter Mygind leverer som sædvanlig en god præstation. Han er jo sjov, og det får han lejlighed til at demonstrere i denne film.

Derudover er jeg også nødt til at nævne Troels II Munk som Hr. Stromboli. Han leverer en dejlig indsats som manden der gerne vil være med til at integrere flygtninge i det danske samfund, men som alligevel tager det for givet at de bare skal gøre som han siger. At han tilmed opbygger et noget specielt forhold til P gør bare sagen endnu mere kompliceret.

Filmen er instrueret af Åke Sandgren. Han har gjort det godt, og jeg synes at man på filmen kan fornemme at skuespillerne har fået lov til at spille som de mere eller mindre havde lyst til. Det giver en mere fri film, og man kan næsten mærke hvordan skuespillerne har nydt det. I hvert fald har Åke Sandgren fået lavet en god film. Hans sidste film var i øvrigt ”Dykkerne”.

Et Rigtigt Menneske er en anbefalelsesværdig film. Den har mange sjove scener, og viser hvordan en person uden forudindtagede meninger kan klare sig i det danske samfund. Men så sandelig også hvordan vi danskere har en tendens til at misforstå en masse ting og hele tiden forudsætte at folk har en bagtanke med alt hvad de foretager sig. Når man ser på hvordan P bliver behandlet af folk bare fordi han viser sig som han virkelig er, så kan man godt have en lidt dårlig smag i munden. Filmen gav i hvert fald mig stof til eftertanke – måske skulle man af og til prøve at se på andre mennesker som rigtige mennesker.

Se denne gode film – om ikke andet så for at nyde Nikolaj Lie Kaas’s suveræne præstation.

Titel: Et Rigtigt Menneske
Original Titel: Et Rigtigt Menneske