Everybody Wants Some!!

1. januar 2017 af Jesper Poulsen

Everybody Wants Some!! billede

80'er-nostalgitrip om at lære sig selv og sin plads at kende. Mandehørm? Nærmere drengehørm!

Kommunen har stillet et par hybler til rådighed for en gruppe baseball-college-fyre. Her skal gruppen bo som samlet enhed under deres uddannelse. Indkvarteringen starter først på sommeren, og dermed er der evigheder til at skolelivet starter. Vi befinder os i Texas i 1980, hvor moden er tjekket og musikken markant – så nu mangler der faktisk kun alkohol og damer! Dog er der to regler som gruppens træner stiller i forbindelse med den nye bopæl: Ingen alkohol og ingen damebesøg. Men hvad tror han selv? Det bliver en helt særlig sommer fra baseballgutterne, som langsomt rystes sammen til en enhed.

Find dine kulørte gevandter frem, lad overskægget gro og vip så med foden til ZZ Top, Blondie, Dire Straits, Kool & The Gang, Queen, Van Halen, Pink Floyd og mange mange andre. Richard Linklater tager os med tilbage til det mest vidunderligt kitschede årti. Igen har Linklater til formål at vise hvordan forskellige folk dannes og vokser i forhold til de rammer, miljøer og mennesker man støder på i sin opvækst. Her er i hvert fald en gruppe unge knægte, som i en ordentlig gang mandehørm skal finde sig selv.

Noget af det mest fantastiske ved Linklaters dannelses-fortællinger er, at han er en mester i at finde talentfulde skuespillere til at udføre sine visioner. Det virker simpelthen genialt at han evner at opstøve forholdsvis ukendte skuespillere, således at omstændighederne virker mere troværdigt. Vi så det bl.a. i Oscarvinderen Boyhood (børneskuespillerne). Her i Everybody Wants Some!! er der ingen undtagelse. Vores hovedperson er Jake, en førsteårselev, som skal forsøge at etablere sig i gruppen via alle dens ritualer, jargon og hakkeorden. Blake Jenner (Glee) er som snydt ud af næsen på 1980, og entrerer med lige dele ydmyghed og skjult karisma. Det er ikke løgn at sige at de øvrige baseball-holdkammerater følger godt med i karisma. Der er virkelig tænkt dybt over de forskellige karakterers forskellighed, således at de spænder bredt og dermed bedre kan lære at se deres individuelle kompetencer som en styrke.

Hvis du elsker 80’erne, og ikke er bleg for at se en seriøs komedie med masser af drengerøvsattitude, er det svært ikke at anbefale Everybody Wants Some!! Hvis du ikke er sportsinteresseret, skal du ikke lade dig skræmme, for baseball-delen fylder ufatteligt lidt, og bruges kun som en ramme for at skildre et kollektivs dynamik. Som nævnt tidligere følger vi heller ikke de unge gutter i andet end frivillig træning, da sæsonen og studiet ikke er startet op endnu.

Ekstramaterialet består af en 25 minutters dokumentar, som primært er særlige fraklip, som viser hvor meget frihed skuespillerne har til at træde i karakter via metodefrihed. Der er ikke altid noget replikmønster at følge, men i stedet er det op til skuespillerne at freestyle og dermed finde ud af hvad deres figur ville sige i de enkelte situationer. Du kan også se skuespillerne udtale sig om hvordan det har været at være underlagt Richard Linklater og hans hukommelse omkring hvordan man var og gjorde i 80’erne. Se skuespillerne øve dansemoves. Se skuespillerne øve skills i forhold til at skulle agere som baseballspillere. Se skuespillerne blive transformeret om til 80’er-stil i sminken.

Scanbox.

Titel: Everybody Wants Some!!
Original Titel: Everybody Wants Some!!