Ex Libris – The New York Public Library

6. december 2018 af Sofie Svane

Ex Libris – The New York Public Library billede

En kærlighedserklæring til biblioteket.

Ex Libris – The New York Public Library er en dokumentar om New York Public Library, et af verdens største biblioteker, der dækker intet mindre end 92 afdelinger på bl.a. Manhattan, Bronx og Staten Island. Dokumentaren er et studie af det myldrende liv, der dagligt udspiller sig når ansatte og besøgende f.eks. søger viden, vejleder, holder planlægningsmøder for bibliotekets fremtid, eller afholder foredrag, jobsøgningsworkshops og skolebesøg.

Det er den garvede og erfarne Frederick Wiseman, der har instrueret filmen. I en række dokumentarer har han undersøgt det myldrende liv, der udspiller sig i samfundets store og små institutioner. Denne gang er turen kommet til den enorme institution New York Public Library, hvor han gennem 12 uger har nærstuderet alt, hvad der foregår på biblioteket. Med et væld af dokumentarer under bæltet kan han sit håndværk og formår at indfange små nuancer af liv og detaljer, som få kan gøre ham efter.

Filmen åbner med et foredrag i den imponerede indgangshal i hovedbygningen og går derefter direkte over i kundeserviceopkald bag kulissen, hvor vi som fluen på væggen får fortalt at enhjørningen ikke er et virkeligt dyr og bliver spurgt hvilket sprog vi helst vil vejledes på. Vi bliver ført gennem imponerende bygninger, ankomsthaller, trapper og ser gadens liv udenfor biblioteksafdelinger, der summer af liv. Det giver en klar fornemmelse, af de forskellige ’personligheder’ hver afdeling udgør med udgangspunkt den imponerende hovedbygning, hvor man næsten kan høre historiens sus.

Kameraet skifter filmen igennem mellem lange stills af talere til foredrag og langsomme zoom in på publikum i et væld af ansigter og kropssprog, vi alle kan genkende; en er fuldstændigt opslugt og har glemt tid og sted for at lytte intenst og let foroverbøjet få det hele med, en gnider sig i nakken og ser undrende ud, en står i døren på vej ud – men bliver alligevel hængende for at høre en sætning mere, og en er slet og ret faldet i søvn og sidder og nikker stille på sin stol. Alt sammen er blottet for voice-over, og billederne får derved lov at tale for sig selv.

Det gør de så glimrende, at filmen på trods af sine 197 minutter ikke bliver kedelig. Længden passer til filmen, der ved sit rolige tempo bliver et studie i mennesker, ligeså meget som det er et studie i biblioteker.

Det hele summer af liv og engagement og biblioteket bliver vist i mangfoldige udgaver fra bestyrelsesmøder, foredrag, interviews, jobsøgningsdage, læseklubber og undervisning, til lokalsamfundet der samles for at diskutere aktuelle politiske sager, og hvad de helt konkret kan gøre i nærområdet.

Ifølge Danmarks Statistik er besøgstallene for biblioteker herhjemme stigende, og man får her en fornemmelse af hvorfor. Selvom bibliotekernes samlinger digitaliseres, og vores færden i stigende grad forgår online, ser man her et behov og stigende interesse for bibliotekerne, som viser facetter ved institutionen som talerør for demokrati, fællesskab, læring og nysgerrighed.

Der er noget livsbekræftende over at se så meget liv og vilje til at hjælpe, vejlede, lære og lære fra sig, og har du nogen gang i dit liv arbejdet fra et bibliotek, eller er blevet fascineret af at besøge stedet, så und dig selv roen ved at lade tiden pause for en stund og blive opslugt i en verden af bøger, viden, nysgerrighed og studier af mennesker i deres daglige aktive færden.

Ex Libris – The New York Public Library er en helaftensfilm med pause, der kan ses i Cinemateket fra torsdag d. 6. til søndag d. 9. december og igen torsdag d. 27. og fredag d. 28. december 2018.

Titel: Ex Libris – The New York Public Library
Original Titel: Ex Libris – The New York Public Library