Extras - 1. sæson

20. juli 2006 af Jesper Poulsen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Extras - 1. sæson billede

Elskede du The Office, har du læst de geniale bøger om Flanimals, så kender du navnet Ricky Gervais. Ellers kan du komme til det...

At snyde sig selv er noget af det dummeste man kan gøre. Det er netop sket for mig... Da DR2 lancerede BBC-serien Extras for noget tid siden i forbindelse med deres satire-holdige weekender, sprang jeg over hvor gærdet var lavest. Jeg gav ikke Extras min fulde opmærksomhed, og det viser sig nu at være en streg i regningen. Er du også en synder, eller ønsker du bare et gensyn med de vanvittige personer i de obskure omgivelser, så kan det oplyses at første sæson af løjerne netop er udgivet på DVD.

Den svære to'er, kan man kalde den. I hvert fald fra og med TV2's succes med at vise The Office som var en slags forløber til Extras fra Ricky Gervais' og Stephen Merchants hænder (en slags britisk pendant til Langt Fra Las Vegas over Klovn). Operationen er nu blevet yderst vellykket, for undertegnede er mere på bølgelængde med Extras end The Office. Serien handler om den småsørgelige skikkelse Andy Millman som desperat søger replikker i diverse tv-produktioner for at få sat skub i sin skuespilskarriere. Dog er han kun nået til stadiet for statister og intet tyder på at han kan komme meget videre. Hans manager er komplet uduelig og har en sær måde at snøre Andy om sin finger, så Andy står som regel med sorteper. Han er dog ikke alene. Hans veninde Maggie er også at finde som statist, men hun er om muligt endnu dummere end Andy. Hendes desperate forsøg på at finde drømmemanden i produktionsmiljøet kikser ofte, da hun slet ikke ejer omverdensforståelse. Andys mund er heller ikke altid fyldt med genialiteter, men det handler mest om at han har det med at overdrive de fleste situationer for at virke mere smart og balanceret. Hvilket aldrig giver meget andet end pinligheder, hvor Andy må trække sig som den lille. Og det er på sin vis opdrejningspunktet for Extras. De små menneskers kamp mod toppen i en indspist branche, og det er urimeligt morsomt at følge.

Serien afvikles i et astadigt tempo og uden de store armbevægelser og det er netop charmen. Replikkerne og scenerne er i satirisk særklasse og bruges tilmed som personkarakteristik af det slæng vi følger. Det betyder at handlingen og humoren er på lur i hver eneste sekvens og de samlede 3 timer som første sæson byder på (fordelt på 6 afsnit) flyver afsted. Hvert afsnit er navngivet efter den Hollywood-stjerne som medvirker – som et overdimensioneret spejlbillede på personen selv. Rygterne fra ugeblade og andet mediesladder er blot ekstra brændstof til manuskriptet, som benytter sig af at få disse finurligheder flettet ind på de rette steder. Stjerner som Ben Stiller, Kate Winslet, Samuel L. Jackson osv. leverer så at sige små parodier på sig selv og hatten af for det.

Serien vrimler med grinagtige højdepunkter og der skal såmænd ikke mere end pruttelyde fra Les Dennis til at man kan høre sig selv i højlydt version. Og om det så er nonner med styr på reglerne i telefonsex, eller uheldig påklædning til en katolsk andagt, kløende hår på brystet, en negerdukke som forsøges skaffet af vejen, eller en scoring af en mand med en muteret fod – ja, du kan selv vælge dit eget moment som skal i Hall of Fame. Det er ufatteligt svært at forklare, hvorfor, hvordan og hvorledes, men selve stemningen og elegancen i denne form for sofistikeret underbuksehumor skal bare opleves. Først da vil i forstå hvorfor jeg giver mere end en håndfuld til Extras...

Ekstra materialet er i særklasse. Den store dokumentar om selve udviklingen af idéen, skabelsen af figurerne og hvad der skulle være centralt i handlingen. Der bliver også fortalt om mødet med de store stjerner og om hvorfor de ville medvirke. Dertil kan man se to små dokumentarer. Finding Leo ahndler om hvordan Ricky og Stephen desperat forsøger at komme i kontakt med Leonardo DiCaprio, som de ønsker sig brændende til et afsnit af Extras. Kontakten starter på punkt 0 via nummeroplysningen. Se om det lykkes at få hul igennem... Se også Ricky filme den stakkels mand som er sat til at klippe Extras. Ricky Gervais har travlt med at lokke klipperen til alt muligt som blandt andet klæde sig ud i babytøj, bare for at komme på helt andre tanker mellem optagelserne. Se også en række scener som ikke nåede med i den endelige version. Her er grineadvarsel kan jeg love. Blandt andet for den sure tv-kok Gordon Ramsey tørt på. Grineadvarsel er der også på menupunktet hvor man kan vælge fraklip. Der er samlet godt 20 minutters platheder, som gik helt galt.

Alt i alt er Extras en strålende udgivelse – og specielt velegnet til enhver lejlighed hvor munterheden trænger til et spark bagi. Statisternes trængsler er comedy med nye boller på suppen!

SF/Fox.

Titel: Extras - 1. sæson