Far til fire i solen

8. november 2018 af Henrik Andersen

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Far til fire i solen billede

Far tager sine unger med til Gran Canaria for at få en rigtig sol ferie. Det kommer dog til at gå helt anderledes, da han pludselig får sin familie involveret i en konkurrence, hvor han er stærkt opsat på at vinde præmien som årets sol familie. Det er sommer, det er sol og det er søndag, og det nyeste indspark I Far til fire serien tager utvivlsomt førstepladsen som årets ringeste børnefilm. Der er ikke rigtigt noget positivt at sige om den, og selv børn i målgruppe alderen ser sig talt ned til.

Far og hans 4 unger og selvfølgelig den lettere forvirrede Onkel Anders er taget til Gran Canaria for at hygge som familie. De lader sig dog gå på af, at en utålelig familie som gang på gang krydser deres spor. Det viser sig at faderen i den irriterende overklassefamilie er Fars gamle arvefjende fra skoletiden, Blære Bjørn, som mobbede far som dreng. Gammelt had blusser op, og da både Far og Blære Bjørn stiller op i konkurrencen om at blive årets solskins familie, må Lille Per og hans søskende tage snedige midler i brug for at tøjle de 2 voksne mænd, der er helt ude af kontrol.

Far til fire serien er efterhånden blevet genstartet alt for mange gange med nye skuespillere, og formatet virker træt og slidt. Nu er det skuespillersønnen Elton Rokahaim Møller, der har rollen som Lille Per, og det gør han for så vidt helt fint. Han og de andre børneskuespillere er undskyldt for de er jo børn, og med en åbenbart ligeglad instruktør ved rettet, er det svært at levere skuespillet overbevisende. De voksne skuespillere i filmen burde dog skamme sig. Martin Brygmann er så langt fra seriens oprindelige far som tænkes kan, og hans altid overgearede og fjogede facon, giver på ingen måde noget godt til karakteren. Men det der gør mest ondt at se på, er Thomas Bo Larsen i rollen som Onkel Anders. Thomas Bo Larsen som alle husker fra Festen og De Skrigende Halse, og ikke mindst for hans mesterlige roller i De Største Helte og Ondt Blod, levere her hans karrieres ringeste præstation. Enten har han oparbejdet sig en kæmpe rocker gæld, og må betale af med penge fra dårlige roller, eller også er han masochist og elsker at pine sig selv med overspil og dumme replikker. Hvor er det ærgerligt at se en af Danmarks helt store skuespillere prostituerer sig selv på den måde. Håber snart der falder en rigtig rolle af til ham i en rigtig film, så vi igen kan få den gode gamle Thomas Bo Larsen tilbage på det hvide lærred. Det trænger Dansk film alvorligt til.

Far til fire er uambitiøs og virker ligeglad med sit publikum, der fortjener mere end den slatne omgang de får serveret her. I et desperat forsøg på at trække det yngste publikum i biografen har man castet den kendte You-tuber Naja Mynster i rollen som Blære Bjørns datter. Dette trækker bestemt ikke op på noget som helst, og set i bakspejlet burde Najas forældre måske have takket nej på deres datters vejne, eller i det mindste prøvet at fortælle hende at skuespil nok ikke lige er vejen frem for hende.

Hvis man sammenligner Far til fire i solen men en af de andre Danske børnefilm der kom ud på næsten samme tid, nemlig den fantastiske Landet Af Glas, vil der kun gå ganske kort tid før man finder ud af hvor sørgelig en film Far til fire i solen er. Så hellere gense nogle af de gode gamle Far til fire film, eller gem pengene til Landet Af Glas udkommer, og få en god og gribende oplevelse med den. Den enlige stjerne som Far til fire i solen er blevet tildelt går til elefanten Bodil, fordi det faktisk er lidt synd for den, at den skal trækkes igennem sådan en pinlig omgang Dansk børnefilm.

Der er ikke noget ekstramateriale at finde på denne udgivelse.

Det er muligt at se filmen med Danske, Svenske, Norske, Finske og Engelske undertekster.
Lyd og billede er i top som det skal være på en ny Blu-ray udgivelse.