Faustas Perler

24. september 2010 af Jesper Poulsen

Faustas Perler billede

Historien om den vidunderlige kartoffel

Vi befinder os i Perus hovedstad, Lima, hvor vi følger kvinden Fausta. Hun er tilbagetrukket og angst, grundet sygdommen Sorgens Mælk, som er overført via den modersmælk som Fausta har indtaget som spæd. Den er udløst af at moderen, under borgerkrigen i Peru, blev mishandlet og voldtaget. Fausta er så berørt af moderens skæbne at hun for alt i verden ikke vil i en lignende situation. Derfor holder hun sig mest indendøre og har for en sikkerheds skyld stoppet en kartoffel op i livmoderen som hindring for et eventuelt overgreb.

Næsten som filmen starter, dør Faustas mor, hvilket tvinger Fausta i arbejde som tjenestepige hos en velhavende kvinde. Simpelthen for at tjene penge nok til at få moren begravet. Fausta står nu overfor sit livs største udfordring: Samværet og interaktionen med fremmede mennesker.

Faustas Perler var med i Oscar-ræset i indeværende år, i kategorien Bedste Udenlandske Film. Under navnet The Milk Of Sorrow, blev det dog ikke til en sejr, hvilket også havde været ufortjent (dermed ikke sagt at Øjnenes Hemmelighed var den rette vinder!). Faustas Perler lever i høj grad på sin billedside og sin menneskeskildring. Det er oplagt at det skal gå lidt langsomt for at få et præcist og detaljeret image af Faustas verden, men... Hold da op det går langsomt! Og hvor er der mange øjebliksbilleder af diverse bryllupper og andet ramasjang, som er historien komplet ligegyldig. Læg dertil at Fausta synger sig gennem sin angst – sange som hun selv digter og spontant sætter melodi til. Normalt elsker jeg film som tør dvæle ved det essentielle, men her bliver dvæleriet gabende kedeligt. Fausta gennemgår sin ”obligatoriske” udvikling til at blive en mere fri kvinde, men hendes omgivelser rykker sig ikke en tøddel.

Man skal selvfølgelig holde sig for øje at så snart man giver sig i kast med en international film, som ikke er knyttet bare en flig til Hollywood, så bliver det anderledes. Og tro mig, tolerancen og lysten til disse film er normalt stor. Fri for biljagter, eksplosioner, gale maskeklædte mordere og teenagere som danser sig gennem ungdomsuddannelsen. Herligt... Men Faustas Perler rører mig bare alt for lidt. Jeg skulle jo helst synes at det var synd for den skræmte kvinde, men så plagsomt som hun efter sigende har det, stemmer bare ikke overens med hendes optjening af perler, skænket af hendes arbejdsgiver. Fint nok at kvinden tænker på sig selv, men at ussel mammon er vejen frem, giver ikke et videre sympatisk billede af en kvinde som er i en indre uro.

Jeg bliver ikke draget nok ind i Faustas sære verden, men det gør til gengæld en af mine kolleger. Så har du lyst til at læse en mere opløftende anmeldelse af Faustas Perler, for at give dig en anden vinkel på tingene, så lur på Fausta Perler under vores biograf-del. Anmeldelsen der er udstyret med 4 stjerner (hvilket også har sørget for at ON-Z er røget på dvd-coveret som anbefalende medie). Jeg kan højst ende på 2.

Udgivelsen Faustas Perler indeholder ikke noget ekstra materiale.

PAN Vision.

Titel: Faustas Perler