First Man

25. oktober 2018 af Maria Bjerregaard

First Man  billede

“First Man” er en visuel fornøjelse, meget velspillet og velproduceret film. Dette skyldes Damien Chazelles opmærksomhed til de små detaljer samt meget solide og kraftfulde præstationer fra Ryan Gosling og Claire Foy.

”Et lille skridt for et menneske, et kæmpe skridt for menneskeheden” Sådan lød de berømte ord fra astronauten Neil Armstrong, da han tog sine første skridt på månen og blev verdenskendt i 1969. Men de færreste kender nok historien bag denne mand – om hans kampe, hans sorg og den evige risiko for at dø. Instruktøren Damien Chazelle, som tidligere har stået bag ”Whiplash” og musicalen ”La La Land”, har nu skiftet retning, og giver her et familiefokuseret portræt i ”First Man”.

Det ukendte univers
I 1961 får Neil Armstrong ( Ryan Gosling) mulighed for at blive astronaut for NASA, som desperat prøver at indhente Sovjetunionens forspring i udforskning af rummet. Før ansættelsen dør Armstrongs datter på tragisk vis af kræft, og derfor bæres der rundt på en stor sorg. Igennem perioden 1961-1969 følger vi Armstrong både i hans professionelle liv, hvor der bliver taget mange risici og døden altid kan være tæt på, men filmen lægger også vægt på privatlivet og det fjerne forhold imellem ham og hans kone.

Universelle præstationer
Valget på Neil Armstrong er faldet på Ryan Gosling, som tidligere har optrådt i Chazelles La La Land. Det viste sig umiddelbart at være et godt samarbejde, og dengang fik Gosling en Oscarnominering. Dette kan muligvis også være tilfældet i år, da hans portræt af Armstrong er meget stærkt og nuanceret. Selvom han ikke har mange ord igennem filmen, kan man stadig mærke Armstrongs passion for hans arbejde samt føle hans sorg over hans døde datter. Overfor Gosling står Claire Foy i rollen som hans kone. Foy giver også en stærk præstation som den pressede kone, som skal stå til ansvar, hvis hun en dag bliver enke. Kemien imellem dem virker meget ægte, selvom vi kun for alvor ser dem sammen i et par få gyldne øjeblikke.

En vellykket historie
Chazelle har virkelig gået i detaljer i denne film lige fra, hvordan rumfartøjerne så ud i 1960’erne til Armstrongs isolererede personlighed. Månelandingen er filmet i IMAX, og scenen er bestemt hele filmen værd, da den er visuelt vidunderlig. Men ”First Man” er også et familiedrama, som undersøger konsekvenserne ved dette livstruende job, og hvordan koner og børn kunne sidde i hjemmet, uden garanti for om far nogensinde kom hjem igen. Dette kan stå i kontrast med det stabile ægteskab, som de fleste ønskede sig dengang.

”First Man” er en visuel lækkerbisken styret af kraftpræstationer fra Ryan Gosling og Claire Foy . Filmens kerne er som sådan ikke selve månelandingen, da vi alle er bekendt med denne historie, men den handler om den ukendte historie bag månelandingen, hvilket gør filmen meget ærlig og human. Samtidig prøver Chazelle også at vise respekt til de modige astronauter, som ikke klarede de hårde raketøvelser. ”First Man” skal helt bestemt oplevelses i IMAX.

Titel: First Man
Original Titel: First Man
Premieredato: 25. oktober 2018