Flicka

6. marts 2007 af Henrik Andersen

Flicka billede

Flicka er en fin film om teenagepigen Katy og hendes drøm om at tæmme en vild Mustang. En hestefilm der ikke kun henvender sig til heste intreserrede piger, men til hele familien.

Katy (Alison Lohman) er en stor teenagerpige, der bor med sin familie på en ranch i det naturskønne men vilde Wyoming. Katy er væk fra gården på kostskole. Noget der er dyrt for familien, men de vil deres datter det bedste. Da hun kommer hjem med dårlige nyheder om, at hun må gå skoleåret om, fordi hun ikke har fuldt nok med bliver hendes far (Tim McGraw) rigtig gal. Han forlanger hun bruger sommerferien på at passe sine pligter på gården, og kun beskæftige sig med heste når der er tid til det. Men Katy elsker heste og derfor tager hun en tidlig morgen på en solotur i bjergene omkring gården. Her overraskes hun og hendes hest af en Puma, der smider Katy til jorden. Pludselig ud af vildnisset kommer en stor, sort og vild Mustang. Den jager Pumaen væk og redder Katy. Fra det tidspunkt er hun besat af tanken om at få det sorte dyr at se igen. Det lykkedes hende at fange den med lasso, men den slipper væk, og skaber uro blandt familiens hesteflok. Faderen fanger den, og bringer dem hjem til gården. Måske han kan sælge den. Men Katy nægter ham det, og hver nat træner hun med den vilde Mustang som hun har døbt Flicka. Men en dag bliver Flicka alligevel solgt til et Rodeo, hvor den ikke bliver behandlet godt. Nu er det op til Katy at redde hesten fra dens skæbne som forsømt rodehest, og naturligvis må resten af hendes familie også hjælpe til. Også faderen der har indset at hans gård med tiden vil blive overtaget af hans datter, fordi hans søn ikke vil være cowboy resten af hans liv. Planen går ud på at Katy klæder sig ud som cowboy og vil ride Flicka til rodeoet. Den vilde plan lykkedes næsten for Flicka stikker af med Katy på ryggen, og sammen ender de i Wyomings vilde natur hvor Pumaen overfalder dem. Familiens prøvelser er bestemt ikke over endnu.

Michael Mayer der har instrueret Flicka har før stået bag filmen A home at the end of the world fra 2004. Flicka er lavet over en novelle af forfatteren Mary O’Hara der hedder My Friend Flicka. Flicka har før været lavet på film. Historien om den store Mustang blev første gang indspillet som en sort/hvis Tv-serie.

Alison Lohman der har hovederollen som den vilde og utæmmelige Katy har de seneste år slået sit navn fast som et af de store talenter i den yngre generation af Hollywood skuespillere. Senest har vi herhjemme set hende i Atom Egoya’s lille mesterværk Den Nøgne sandhed, hvor hun på udfordrende vis gav publikum en opvisning i at hun sagtens kan spille mere vovede roller, frem for de teenageroller hun tit har været castet til. I Flicka spiller hun igen en teenager, selvom hun da filmen blev indspillet var 27 år gammel. Men Alison Lohman klare udfordringen til UG, og giver en fin og nuanceret skildring af en viljestærk pige der må så grueligt meget igennem inden hendes anstrengelser giver pote.
Alison Lohman har desuden medvirket i så forskellige film som: White Olander, The Big White, Big Fisch og Matchstick Men.

Nell er moderen på gården og hun spilles af Maria Bello. Maria Bello kendes nok af de fleste for hendes store præstation i David Cronenberg dramaet History of violence, hvor hun gav Viggo Mortensen fint modspil. Senest har hun også været med i World Trade Center. Men før Maria Bello blev filmstjerne blev hun verdens kendt i den populære Tv-serien ER (på Dansk: Skadestuen). Mario Bello viste også hendes talenter i film som Coyote Ugly, The Cooler og Auto Focus.

Tim McGraw har udover Flicka, hvor han spiller den lettere bistre, men alligevel ret så følsomme far Rob, også været med i filmen Friday Night Lights fra 2004. Udover skuespiller er Tim McGraw også en habil musiker, hvilket vi også får en smagsprøve på Soundtracket til Flicka.

Flicka er spændende, og historien er, selvom den til tider er lidt forudsigelig også medrivende og underholdende på en let fordøjelig måde. Hvor man, når man læser om Flicka for første gang, tror den blot er endnu en hestefilm for de yngste hestepiger, bliver man faktisk overrasket over hvor meget bedre den er, end de fleste andre film i denne genre. Dette skyldes uden tvivl det solide skuespil, der får den lette historie til at virke mere troværdig, og man tror hele vejen på hovedpersonen og føler med hende i hendes kamp for at må sine mål.

Der er i Flicka mange flotte billeder. Historien foregår i Wyoming, så scenen er sat for naturskønne billeder og landskaber, der nok kan tage pusten fra dem der er vant til at ride en tur i skovende herhjemme. Her får man som publikum syn for de brede vidder der hersker i den smukke og vilde Amerikanske natur, det hele indfanget i det brede 2.25:1 letterbox format. Disse mange smukke og bjergtagende billeder er tilsat stemningsfyldt musik af blandt andet Aaron Zigman.

Flicka er bestemt ikke kun for de heste intreserrede. Den kan ses af alle der kan lide en historie om vejle og frihed og bonusen er at se de flotte Mustanger galopere ud over den Amerikanske prærie. Flicka er en rigtig film for hele familien.

Ekstramaterialet på Flicka rummer lidt forskelligt hvor det meste er temmelig let og ligegyldigt.
Man får mulighed for at se 3 slettede scener, der ikke kom med i den færdige film.
2 Bloobers og en gag reel hvor man kan se hvor sjovt, det har været for skuespillerne at lave filmen. Der er desuden mulighed for at se en musikvideo af og med Tim McGraw: My Little Girl.