Første dag i resten af dit liv

20. november 2009 af Thomas Orthmann-Brask

Første dag i resten af dit liv billede

Den har været en succes i de franske biografer med over en million besøgende, og nu er den kommet til Danmark.

”Første dag i resten af dit liv” er den anden film af franske Rémi Benzancon. Filmen har været en sand publikumssucces i sit hjemland, og har i 2009 vundet adskillige priser blandt andet for bedste manuskript – og det er bestemt ikke overraskende. Med en nærmest ironisk distance til livet lykkes det Benzancon at skabe et episk familiedrama, som udfordrer smilebåndene.

Familie. Det er noget vi alle sammen har på den ene eller anden måde og det er måske den enhed, der allermest indflydelse på hvordan, vi udvikler os livet igennem. Netop det tema undersøges i ”Første dag i resten af dit liv”, hvor vi følger Duval-familien gennem 12 år fra 1988 og frem. Familien Duval består af faren Robert, moren Mari-Jeanne og deres voksne børn Albert, Raphael og Fleur. Hver især har de deres tilgang til livet, som man filmen igennem får lov at leve sig ind i, da alle fem familiemedlemmer fungerer som hovedpersoner, som vi på skift følger. For selvom fortællingen spænder over 12 år, er den fortalt på kun fem dage. På hver af disse fem dage følger vi et familiemedlem fra morgen til aften en dag i deres liv. Og ikke bare hvilken som helst dag men en dag hvor der optræder et afgørende brydningspunkt i deres tilværelse.

Denne brudte fortællestruktur er set før fx i filmen ”Crash ” (Parris:2004), der hele tiden springer i handlingsforløbet med små afsluttede historier, som tilsammen udgør en hel fortælling. Men modsat ”Crash” optræder de enkelte historiers hovedperson i samtlige historier, og giver således et billede af, hvordan man i en familie berører hinanden. Virkningen af de store spring i tiden er, at publikum bliver pirret til at forestille sig, hvad der er sket i mellemtiden. Vi bliver mindet om at livet hurtigt kan tage nogle drastiske drejninger, og filmen viser, hvordan disse drejninger har indflydelse på vores familie.

Måske lyder sådan et familietema temmelig banalt, og banal kan man på sin vis også beskylde ”Første dag i resten af dit liv” for at være i sit indhold. Men den humoristiske stemningen trækker filmen op på et højere niveau. Her bliver der ikke dvælet ved elendigheden, ej heller er der tid til selvmedlidenhed. Livet rammer familiens medlemmer lige i hovedet, men de slår igen med en ironisk distance til tilværelsen, og det er det, som giver filmen sin legende lethed.

Med til denne feel-good-stemning hører et fantastisk soundtrack med klassikere af blandt andet Janis Joplin, Lou Reed og David Bowie, som kan få enhver i sit nostalgiske hjørne. Musikken er også med til at tegne karaktererne, og hver især har de noget musik, som de nyder at synge eller danse til. Musikken bliver på den måde fremstillet som en uundgåelig del af livet. Glasset er til tider lige ved at bruse over af følelsesladet musik, men for patos-fans fungerer det fremragende.

En million franskmænd kan ikke tage fejl - ”Første dag i resten af dit liv” har noget at byde på. Se den i Gloria & Vester Vov vov.

Titel: Første dag i resten af dit liv
Original Titel: Le premier jour du reste de ta vie