Frøernes Spådom

17. september 2004 af Søren Falgaard

Frøernes Spådom billede

Frøerne spår, at det vil regne i 40 døgn, og det gør det så. En lille multikulturel familie redder dyrene fra deres zoologiske have ind i en særpræget ark.

”Frøernes spådom” har været seks år undervejs. Jacques-Remy Girerd er såvel instruktør, forfatter og producent af den charmerende tegnefilm, der hovedsageligt henvender sig til børn og børnefamilier. Filmen tager en række interessante temaer op, og det gør den på en både sjov og interessant måde. Stregen er naivistisk, men det betyder ikke, at den ikke er gennemarbejdet, for det er den. Karakterne er sjove og sammenspillet mellem mennesker og dyr er rigtigt fint. Kort fortalt er rammen, at de to børn Tom og Lili hører frøernes spådom; en frygtelig storm vil komme og det vil regne i fyrre nætter og fyrre dage. Uvejret bryder ud, og sammen med farmeren Frederik og hans kone Julie, laver de via et oppustet traktordæk en lade om til en ark. Som det er i forlægget om Noah og Noahs ark, samler de en række dyr i arken for at kunne redde naturen. Eneste spiseligt ombord på arken er kartofler, 28 tons kartofler. Grisene griner og bader sig i kartofler, mens de kødædende dyr langsomt bliver vredere og desperat kødhungrende, og der er jo massere af spiselige dyr ombord. Da en tilsyneladende sød skildpadde dukker op fra havet begynder myteriet ombord. Men mon ikke vores venner nok skal klare den, hvis de står sammen!
Det er en sjov og underholdende nyfortolkning af beretningen om syndfloden, og det er en god mulighed for, at hele familien tager sammen i biografen og taler med de mindste om, hvad fortællingen siger. Den er nemlig spækket med små og store tematiseringer af livets facetter og det på en underholdende og ikke over-belærende måde.
De løjerlige karakterer har charme hver på deres måde. Der er de to store elefanter, der fylder halvdelen af arken, men som ikke har bevægelsesfrihed til andet end at hakke på hinanden, der er ræven, der er en snu og farlig satan, og der er skildpadden, der er mere udspekuleret end som så. I det hele taget fungerer det godt, og de danske stemmer er virkeligt gode, de er nemlig glimrende castet til de forskellige karakterer. Kristen Lehfeldts stemme passer perfekt til den tvetungede skildpadde, ligesom Dick Kaysøs Frederikstemme rammer lige i plet som aldrende lunefuld familiefarmer. Så tag endelig børnene ved hånden og brug en aften i selskab med ”Frøernes spådom”.

Titel: Frøernes spådom
Original Titel: La Prophétie des grenouilles
Premieredato: 17. september 2004