Greendale

19. oktober 2004 af Rune Wulff Christensen

Greendale billede

Neil Youngs film ”Greendale” er kommet på DVD og er et spændende og udfordrende bekendtskab. Teksterne og musikken fra hans album af samme navn som filmen udgør manuskriptet og replikkerne.

Det er en oplagt idé, Neil Young har fået, da han filmatiserede sit konceptalbum ”Greendale”, for teksterne danner tilsammen en lille historie om familien Green, der bor i byen Greendale. I filmen lader Young sine tekster danne replikkerne og musikken fylder hele lydsiden. Det vil i praksis sige, at skuespillerne mimer til Youngs stemme, som den lyder på pladen. Young har selv instrueret under navnet Bernard Shakey, og han har også selv betjent det ene kamera. Musikken har Young selv skrevet, men hans band Crazy Horse hjælper ham med fremførelsen, og det gør de rigtigt godt. Det hele lyder sikkert lidt besynderligt, og det var det også i begyndelsen, hvor det er svært at finde fokus. Er det billederne eller teksterne, der er vigtige? Hurtigt finder man ud af, at ”Greendale” ikke skal ses som en almindelig spillefilm. Musikken har været der først, og det er musikken, der danner billederne. Derfor er der ikke nogen lang historie eller den store udvikling i karaktererne, men til gengæld formår Young med sine teksterne og stemningsfyldte musik at skabe en stemning omkring karakterernes person, som i løbet af filmen træder mere og mere frem. Man fornemmer, at Young har hele denne by inde i sit hoved, og at han ved, hvordan karaktererne tænker og føler i de situationer, de ender i. Hvis man lader sig rive med af stemningen i billederne og musikken, er ”Greendale” en spændende oplevelse, og for Neil Young-fans er det dejligt at høre, at han stadig kan skrive nogle gode sange.

Ekstramaterialet på DVD’en omfatter en Making of, et stamtræ over Green-familien, beskrivelser af karaktererne, sangteksterne og en alternativ udgave af den sidste sang ”Be the Rain”, hvor Young selv er spiller med. Det giver ekstramaterialet 4 stjerner.

DVDen er venligst stillet til rådighed af
BMG Danmark.

Titel: Greendale