Grid 2 [X-Box 360]

6. juni 2013 af Rasmus Krarup Jensen

Grid 2 [X-Box 360] billede

Adrenalinfremkaldende bilræs i fornem grafik

Igennem tiden har der været et utal af forskellige racerspil til alle formater, hvor Need for Speed-franchisen længe formåede at have monopol på de mest interessante spilformer. Med tiden blev folk mere interesseret i at opleve et spil, som mest af alt kunne ligne en ægte simulator – altså hvor spilleren nærmest skal gøre lige så stor en indsats med sin controller, som en rigtig racerkører skal i det virkelige liv. For dem der er lidt mere til heftige ræs, adrenalin på asfalt og masser af fart er disse realistiske virkemidler unødvendige, og det leverede firmaet Codemasters i 2008 med spillet Grid. Spillet blev rost til skyerne og nu fem år efter er efterfølgeren endelig kommet på banen.

Grid 2 er ligesom sin forgænger ikke lavet til de nævnte simulator-’nørder’, men falder i stedet i god jord hos de gamere, som elsker vilde bilræs uden de største problemer i gameplayet. Spillet er utroligt intenst og ikke mindst ret let at sætte sig ind i, hvilket giver mere tid til underholdende racerdueller frem for kedelige øvelser med gearskift, passende hastighed og andre elementer – der skal bare fart på!

Grafikken er det element i spillet, som virkelig sætter kvaliteten forrest. Bilerne ser utroligt realistiske og veludførte ud, mens omgivelserne give en solid dybde i billedet. Hele sammensætningen af billedsiden virker meget troværdigt hele spillet igennem, og man må virkelig tage hatten af for deres fornemme arbejde med redigeringen. Lyden er desuden lige så formidabel, da man virkelig får et realistisk indtryk af motorbrøl, ridser i lakken og hvinende hjul mod kantlinjen. Selve den visuelle og lydmæssige del af spillet er samlet set helt perfekt.

Gameplayet er også meget interessant. Man kan som altid vælge karrieredelen eller bare ræse af sted i nogle uofficielle turneringer eller singleløb. Karrieredelen er yderst spændende, da man starter ud som amatør og skal opbygge et ry, inden pengene begynder at rulle ind på kontoen. Man starter i en nedslidt garage med en klassisk amerikanerbil, hvorefter man, alt efter sin succesrate, kan ombytte, skifte, vedligeholde eller ændre sin bil efter eget behov – alt fra eksotiske biler til ren amerikansk muskelkraft. Modstanderne giver dig kamp til stregen, hvilket er et herligt afbræk fra de mange andre spil i tidens løb, hvor man efter 2-3 løb allerede havde evnen til at vinde hver eneste gang.

Løbene er mangfoldige og man kan køre alt fra drift, standardræs, dueller og en masse forskellige udfordringer som giver en god portion underholdning til mange tidsfordrivende timer. Dog mangler der nogle få elementer i spillet, som ville gøre det helt perfekt. Man burde have muligheden for at kunne tune sin bil manuelt og selv bestemme sit udstyr, udsmykning og motoropsætning. Selvom der er en stor variation af bilvalg, mangler man alligevel muligheden for at designe sin egen bil, og det trækker lidt ned i den endelige karakter. Det burde i hvert fald være valgfrit for spilleren, om man har lyst til at sætte sin lid til bilforhandleren eller selv vil fedte sine fingre ind i motorolie.

Derudover er styringen også lidt haltende i forhold til resten af spillet, da det er utroligt svært at manøvrere i længden. Bilerne virker alle sammen lidt tunge rundt i svinget, hvilket kræver en masse træning for at kunne klare sig i de skarpeste af slagsen. Men bortset fra det er spillet meget vellykket og man kan ikke andet end at sætte sig godt tilbage i sædet og spille sig op til de helt store kapløb og skaffe fans til sin succes. Grid 2 er et solidt underholdende bilspil og et af de mest interessante på banen lige for tiden, på trods af at den ikke helt kan leve op til etteren. Spillet kan anbefales til alle med adrenalin i blodet og en kærlighed til klassiske biler, flot grafik og en underholdende karriereform.

Der er ikke bonusmateriale på spillet.

Titel: Grid 2 [X-Box 360]
Original Titel: Grid 2 [X-Box 360]