Guruen

20. januar 2003 af Jeppe Krogh

Guruen billede

Guruen er et godt eksempel på en film, der formår at fejle på alle mulige måder; altså en af de film, man burde gå langt udenom.

Den unge indiske danselærer Ramu Gupta (Jimi Minstry) forlader Indien og drager til USA i håbet om, at opleve den amerikanske drøm: at blive stjerne og få alle sine drømme opfyldt. Han møder pornostjernen Sharonna (Heather Graham), der forklarer ham hvordan man bliver fortrolig med sex, men får ham til at love ikke at fortælle det til andre. Ramu går imidlertid i panik, da han til en fest må erstatte en fuld guru, og Sharonnas visdomsord flyver ud af hans mund. Snart bliver han The Guru of Sex, stor stjerne på Broadway, og personlig mentor for rigmandsdatteren Lexi (Marisa Tomei) og hendes high society-venner. Endelig har han nået sit mål, men samvittigheden nager …

Filmen er instrueret af amerikanske Daisy von Scherler Mayer, som er kendt for, at lave film i den lette genre – og denne film er absolut ingen undtagelse. Indiske Shekhar Kapur, der blev verdenskendt for at instruere den flotte film Elisabeth (1998), er executive producer.

Filmen lægger sig i slipstrømmen på de mange film i øjeblikket, der beskæftiger sig med forskellige kulturer og hvad der sker, når de støder sammen. Desværre har Guruen intet nyt og interessant at sige, og er overdrevent stereotypisk i sin måde at fremstille de indisk-amerikanske kulturforskelligheder på. Det er et klatmaleri af den værste slags; første halvdel er fyldt med kedelige, dårlige, pæn-polerede og ligegyldige situationer om sex og det virker som om, at man ikke skal tage filmen alt for alvorlig. I anden halvdel skal vi pludselig engagere os i et kærlighedsdrama, men vi har for længst mistet interessen, da både historien og personerne er aldeles uinteressante.

Filmen hænger slet ikke sammen og ved, at sige ord som ’sex’ og ’udløsning’, prøver Daisy von Scherler Mayer, at fange vores interesse, men det er simpelthen for tåbeligt. Det hele ligner en af de der romantiske komedier fra Hollywood, der er postet mange penge i og er fyldt med stjerner, men hvis komiske grundlag er, at sige et par frække eller halvsjofle ord, og så fnise i en halv time. Det bedste, man kan sige om Guruen er, at Rob Morrow, der spiller Josh Goldstein, har en lille bitte rolle som en hård og kynisk agent, der bliver hyret til, at gøre The Guru of Sex til en stor stjerne. Under umulige arbejdsbetingelser lyser Rob op, men med en så lille og karikeret rolle, formår selv han ikke, at rette op på denne synkende skude. Man må spørge sig selv hvorfor Heather Graham, der så genialt spillede Rollergirl i den forrygende Boogie Nights (1997), og Oscar-vinderen Marisa Tomei (My Cousin Vinnie, 1992) har sagt ja til, at være med i dette makværk.

Alt i alt: en dårlig film, der ikke vil noget eller tage stilling til noget. En film med et irriterende soundtrack med, blandt andre, sange fra Grease og den kvindelige rapgruppe: Salt n’ Pepa, men som dog sniger sig op på to stjerner på grund af alt for underkendte Rob Morrow.

Titel: Guruen
Original Titel: The Guru
Premieredato: 1. november 2002