Hannibal-trilogien (bog)

4. august 2004 af Gert Sørensen

Hannibal-trilogien (bog) billede

Bøgerne i Trilogien bag Kanibalen Hannibal samlet i et bind.

Den Røde Drage

FBI-agent Will Graham har trukket sig tilbage fra det opslidende politiarbejde, pga. den traumatiske oplevelse som anholdelsens af Hanibal Lechter var. Hans tidligere chef fra FBI Jack Crawford kontakter ham dog alligevel for at bede ham om hjælp til at fange en ny serie morder. Will Graham lever et stille lykkeligt liv sammen med sin kone Molly og hendes søn, og han har ingen intentioner om at vende tilbage til sit tidligere liv, men han indvilger alligevel modstræbende i at hjælpe FIB en sidste gag. I opklaringsarbejdet bliver Will Graham tvunget til at opsøge sit gamle bekendtskab Hanibal Lechter for at få hjælp til at finde ud af hvordan Gebismanden / Den Røde Drage udvælger sine ofre. Sideløbende med Will Graham opklarings arbejde bliver man introduceret for den Røde Drage. Dr. Hanibal Lechter og den Røde Drage begynder en hemmelig korrespondance igennem avisen da de begge ønsker at sætte en kæp i hjulet for Grahams opklaringsarbejde.
Den røde drage er en velskreven roman, som er utroligt spændende læsning og som helt klart vinder i forhold til filmen af samme navn.
Bogens hoved personer er beskrevet rigtigt godt og kapitlerne med den Røde Drage er skrevet så man får sympati for ham og får en lille for hans begrundelse for at gøre de ting han gør, og man ønsker faktisk ikke der skal ske noget med ham man i stedet at han skulle få hjælp. Dog er sympatien selvfølgelig ambivalent, og man tilgiver ham ikke for hans umenesklige mord på uskyldige familier.
Hanibal Lechter er kun en biperson i den Røde Drage, men det er tydeligt at forfatteren er betaget af han og han indeholder så mange facetter at det er soleklart hvorfor han kommer til at optræde i de efterfølgende bøger. Hannibal personen er omgivet meget respekt og nogle gange sidder man med den fornemmelse at Hannibal er helt overmenneskelig eller letter supermandsagtig.

Hvis man skal trække noget negativt frem så har Thomas Harris en tendens til at trække rigtigt mange personer ind i historien som han ikke formår at gøre levende for læseren. Dette gør desværre at man oplever ligegyldighed overfor nogle af romanens personer.

Will Graham en er sympatisk person og man føler med ham når han bliver sat i svære situationer. Og igennem romanen lære man både hans svage og stærke sider at kende. På tidspunkter kan man godt føle den usikkerhed om han overhovedet kan overvinde det onde, om hans svage sider vil få overmagten, eller om han vil få et sammenbrud. Dette aspekt tilfører en stor portion spænding til romanen

Ondskabens Øjne

Clarice Sterling som ønsker en stilling indenfor afdeling for adfærdsforskning, når hun bliver færdig på FBI akademiet, bliver kontaktet af lederen for afelingen Jack Crawford. Han ønsker hjælp til at få Hannibal Lechter i tale. Under dække af at Clarice Sterling skal lave en psykologisk profil af Dr. Lechter, skal de istedet bruge Sterling til at hive oplysninger om massemorderen Buffalo Bill ud af Lechter.Hannibal Lechter indvilligere i at tale med Sterling, men kun hvis Sterling fortæller om sit eget liv. Hannibal fodre Sterling med oplysninger om Buffalo Bill, der fører hende tættere på morderen. FBI er i tidspres, da Buffalo Bill har kidnappet senatoren fra Tennesses datter.Og da moderen er desperat, sætter hun en kæp i hjulet for Sterlings arbejde med Lechter. Hun tror på at afpresning og at sætte goder i sigte for Hannibal er mere virkningsfuldt. Samtidig med at man følger opklaringen af sagen, følger man Buffalos tilfangetagelse af senatorens datter og handes kamp for at kommer derfra i live.

Ondskabens øjne er en god spændingsroman, selvom man har set filmen er den bestemt værd at læse, da man lære romanens personer mere dybdegående at kende. I modsætning til Den Røde Drage hører man kun overfladisk om morderen, og han fremstilles usympatisk og koldt - en type som man ikke ønsker at møde en mørk og kold aften et øde sted.

Sterlings historie fylder meget i romanen, og hun beskrives som en person med mange ressourcer, men bestemt også med mange lig i lasten. Denne unge kvinde kæmper mod de tunge drenge i FBI og en desperat magtkvinde. Alle ønsker de det samme resultat,nemlig at nå den kidnappede i tide,men alle har de forskellige reskaber til at nå målet. Sterlings belastede baggrund gør,at man ønsker,at hun skal få oprejsning ved at fange forbryderen. Dette giver romanen et ekstra spændingspift foruden den nervepirrende og skrækindjagende beskrivelse af Buffalo Bill og kidnapningen.

IrRomanen Ondskabens øjne får man et indblik i, hvorfor det er den klart bedste filmatisering, dette skyldes at det også er den bedste roman i trilogien. Spændingskurven er mere eller mindre høj hele romanen igennem. Det er dog en stor skam at Thomas Harris ikke har trukket den nervepirrende slutning ud, sådan som det er gjort så flot i filmen. Men alt i alt en god og spændende roman.

Hannibal

Clarice Sterling har ikke hørt noget fra Hannibal Lechter i 7 år, og har forsøgt at ligge det bag sig. Nu arbejder hun med farlige forbrydere, og under en aktion hvor hun og 4 andre betjente skulle fange en Hiv smittet tidliger model og narkobaron går det galt. 2 Betjent bliver dræbt og Clarice bliver nød til at skyde den dame de skulle have anholdt imens hun holder sin baby på maven. Presse får det hele på film og der udbryder med det samme et krav om at få Clarice fjernet fra FBI.
Hannibal Lechter slap væk fra hospitalet og det har været stille omkring ham i 7 år, men da Clarice Sterling bliver gjort klar til at blive ofret kontakter han hende. Dette brev bliver hurtigt sendt til mange millionæren Manson, som Hannibal for længe siden bedøvede og fik til at spise sit eget ansigt før han brækkede ryggen på ham. Det eneste der for Manson igennem dagen er at han vil have fat i Hannibal og fodre ham til sine special opdrættede svin. Men for at få fat i Hannibal skal han bruge agent Sterling og han får hurtigt ordnet at hun ikke bliver fyret men sat til at finde Hannibal lige meget hvor han befinder sig på kloden.

Hannibal er sen eneste rigtig bog om Hannibal Lechter. Hvor han var en biperson i de forrige bøger er han nu blevet til den altoverskyggende person, som alle de andre personer i bogen kredser omkring. Hannibal er også den dårligeste bog i samlingen. Thomas Harris har i 20 år haft en fasination med Hannibal Lechter som han forsøger at få afløb for med denne bog. Desværre fungerer det ikke super godt. Ha forsøger at bygge et senarie op hvor hans egen søster blev dræbt og spist af tyske tropper under anden verdens krig, og det er derfor har selv spiser folk. Der bliver også blandet udviklings terori ind i billedet med at han forventer at verdenen på et tidspunkt vil begynde at gå baglæns og derfor skal der være plads til han søster når dette sker. Det bliver lidt forvirrende men det er et forsøg på at forklare hvorfor Hannibal opføre sig som han gør.

Det mest irriterende ved denne bog er at Hannibal møder den ekstremt onde Manson, der får nydelse ud af at få børn til at græde og som har torteret mennesker sammen med Idi Amin i Afrika, men nu er bundet til sin seng pga. Hannibal bedøvede ham og brækkede ryggen på ham, og bruger alt sin energi på at få ham fanget så han kan få hævn.
Da Hannibal skal være bogens ”helt” har man brug for en person der er meget ondere at sætte ham op imod, samtidig er Hannibal begyndt at dræbe folk der mishandler dyr eller som er ”onde” på andre måder. Dette står i skar kontrast til den tidligere Hannibal der bed tungen af en fangevogter samt dræbt tilfældige. Lige pludselig har han brug for motiv og Thomas Harris forsøger konstant at gøre Hannibals ofre til mennesker der gør forkastelige ting, og derfor kan deres mord begrundes eller lettere retfærdiggøres overfor læseren. Desuden bliver Hannibal givet en nærmest overmenneskelig evne til at bruge våben, tale sprog og generelt fornemme når der er fare, hvilket ingen af de andre personer har. Hannibal bliver desværre lidt for hellig og uvirkelig hvilket tager lidt af mystikken af ham.

I forhold til filmene må man nok sige at de passer meget godt sammen, og filmene følger nøje bøgerne. Alle de virkelig kritiske scener er med i alle 3 og det er en af grundene til at filmene ligesom bøgerne er blevet den store sucess som de er. Men hvor bøgerne forholdsvis let springer over de virkelig makabre mord bruges de med langt størrere effekt i filmene, og filmen Hannibal blev da og kritiseret meget for dine meget makabre scener, hvilke også var skyld i at Jodi Foster ikke spillede Clarice Sterling i denne film.

Bøgerne får dog meget mere med omkring myten der er Hannibal. Man kommer indenfor i hans hoved og det er her de interessante ting foregår, for filmen gav os bare det ydre billede af en kannibal, hvor bøgerne giver os mere af hans historie og hans tanker. Så de ca. 1100 siders læsning der er i denne trilogi kommer godt rundt om personen Hannibal, og er god læsning når man lige kommer i gang.

Venligst udlånt af Lindhardt og Ringhof forlag

Titel: Hannibal-trilogien
Original Titel: Hannibal-trilogien