Hardball

30. juli 2002 af Jelena Durovic

Hardball billede

Conor har en stor gæld, som kan kun kan betale af hvis han tager imod jobbet at træne en flok ghetto-småbøller...

I sine unge dage var Conor er en talentfuld baseballspiller, men skæbnen vil have det sådan, at han ender som en småforbryder og storspiller med en tendens til at tabe. Da han når bunden skylder Conor 5000 dollars væk og dette ikke til et lovligt selskab. Hvis han ikke når at betale tilbage indenfor en kort tidsfrist lyder dommen i bedste fald på nogle brækkede knogler. I værste fald bliver Conor slået ihjel. Da han ikke har noget arbejde, er Conors eneste chance en gammel ven, som han tigger om penge. Men Jimmi er ikke i humør til velgørenhed. Til gengæld tilbyder han Conor et job som baseballtræner for et ungdomshold, hvilket Conor kun tager imod pga. sin desperate brug for penge. Conor håber på at en måneds tid og så lidt som muligt indsats er nok til at tjene de hårdt tiltrængte penge ind. Han opdager dog at jobbet som træner kræver meget mere end det. Det er en samling forbryderspirer fra Chicagos betonghetto, som han skal træne og Conor opdager hurtigt at disse drenge er anderledes end andre drenge, som spiller i deres fritid. Baseball er ikke bare tidsfordriv for disse knægte, men en flugt fra den barske virkelighed, som de bliver konfronteret med hver evig eneste dag. De har brug for baseball. Og de har brug for Conor..

Hardball er en af Keanu Reeves bedre film. Det er en helt anden genre end The Matrix og Point Break, som de fleste kender ham fra, og det er dejligt at se ham spille en anden rolle end den hårdkogte superhelt/betjent. I Hardball lægges der vægt på det humane, og ikke det ’seje’. Keanu Reeves spiller i Hardball en person, som har oplevet succes bare for derefter at miste den og ryge så langt ned, at han samtidigt mister viljen til at kæmpe sig op igen. Conor, som Keanu Reeves spiller, tror i starten af filmen, at han ikke har noget i sig, som andre kan drage nytte af. Han får tiden til at gå med at spille og drikke og kort sagt spilde tid. Men alt dette ændrer sig, da Conor bliver tvunget til at træne drengene fra ghettoen. Han opdager, at de holder af ham og har brug for ham. På den måde redder de ham - men samtidig redder Conor også dem fra den frygtelige ghetto, ganske enkelt ved at være der.
Keanu Reeves spiller flot i den flot instruerede Hardball og det samme gør både børnene og Diane Lane, som spilles deres charmerende lærer. Alt i alt glimrende skuespil. Det er dog i sig selv ikke nok til at holde filmen oppe, men den spændende og rørende historie, som hele holdet bag filmen formår at skildre fremragende i Hardball gør, at jeg kun kan anbefale denne film. Se den og nyd den. Og glem ikke at se de slettede scener eller ’The making of Hardball’ som er blot nogle få at de extra features, som denne dvd har at byde på.

Titel: Hardball
Original Titel: Hardball
Premieredato: 10. juli 2002