Heartbreaker

28. juli 2011 af Line Gren

Heartbreaker billede

En charmerende, romantisk lille filmperle

Hovedpersonen Alex Lippi, spillet af Romain Duris fra bl.a. ”Det slag mit hjerte sprang over” er professionel charmør, hvis arbejde og speciale er at sabotere uønskede kærlighedsforhold. Han bliver hyret af Van Der Becq, som ønsker at få saboteret sin datters forestående bryllup med en engelsk, succesfuld forretningsmand. Alex har 10 dage til at opløse forholdet. Endnu er en mission ikke mislykket for ham eller hans team, som består af hans søster og svoger.

Alex har etableret sit eget bureau, hvor hans søster og svoger udfører den grundige research og al iscenesat materiale/kostumer/kulisser, som kræves i disse missioner. Selv agerer Alex de forskellige typer tilpasset hver enkelt kvinde, de forsøger at redde.

Billedfrisen hvor vi ser Alex i forskellige situationer lige fra sofistikeret japansk kok til danser eller sanger i gospelkor er klippet i en hektisk rytme, som er med til at give filmen det humoristiske skær. Tilsat Alex indstuderede replikker, som rør ved hver kvindes hjerte og omsorg og samtidig får dem til at se deres forhold i et klare lys. Han runder gerne af med at græde kunstigt for at være sikker på, at kvinden virkelig forlader ægtemanden/kæresten.

Filosofien bag dette team introduceres i filmen af Alex indre monolog, mens de er i lufthavnen på vej til det næste job. Der findes tre typer kvinder. Dem som er de lykkelige, de ulykkelige bevidste og de ulykkelige ubevidste. Sidste kategori af kvinder har Alex fokus på. Hans job er at redde kvinder fra ulykkelige forhold.

Han er en rigtig ”briseur professionel de couple” – hjerteknuser. Han indrømmer dog, at denne Juliette Van der Becq, spillet af Vanessa Paradis, er en hård nød at knække, fordi hun er ligeså god til at lyve som ham. Hendes fortid som groupie i et band, hvor hun forsvandt et år fra sit rige, velstillede liv, viser hendes vildskab. Både hendes og Alex fortid minder om hinanden og de har åbenlyst mange fællestræk, end de umiddelbart aner.

Skuespilpræsentationerne er fine og naturlige. Vanessa Paradis underspiller, hvilket fungerer rigtig fint og giver filmen dybde og ikke kun overfladiske romantiske komedieelementer. Romain Duris er ikke ligefrem en lover boy, men drøncharmerende. For eksempel er deres dans til dirty dancing mere rørende end i filmen Dirty Dancing. Alex skæve smil og tænder sammen med Vanessa Paradis mellemrum mellem tænderne gør den franske romantiske komedie mere end en komedie, men en tiltrækkende romantisk lille filmperle, som virkelig er værd at se.

Titel: Heartbreaker
Original Titel: L'arnacoeur
Premieredato: 28. juli 2011