Hot Tub Time Machine

23. september 2010 af David Lund

Hot Tub Time Machine billede

Nutidig 80'er kitsch med en mindeværdig titel.

Nogle gange har en film bare brug for en vanvittig idé og en åndssvag titel for at gøre sig bemærket. Der var ingen tvivl om, at ligeså snart jeg så titlen ”Hot Tub Time Machine”, så havde jeg en interesse i filmen. Titlen er vel meget sigende for plottet, det er filmens cover-art derimod ikke. Jovist står vores 4 hovedpersoner og ser dumme ud, men lige ved siden af ser man kroppen af en kvinde, der bærer en t-shirt med mærket ”unrated” på. Dette plejer at være et advarselstegn, for findes der andet end ringe teenagekomedier hovedsageligt lavet af de amerikanske dalende-i-kvalitet National Lampoon der tyr til så letkøbte midler? Tydeligvis for ”Hot Tub Time Machine” er om noget en film, der henvender sig til et publikum der voksede op i 1980’erne. Humoren er ganske vist nutidig, hvor der ofte ses og refereres til tis, bræk, bæ og hvad ved jeg, men det gøres nu alligevel med en tilpas distance, og vores 4 hovedpersoner formidler humoren helt perfekt. Det er nemlig, som du nok har gættet, en komedie der er ret langt ude, men som det oftest er med film om tidsrejser, så er den virkeligt underholdende.

Plottet omhandler 3 middelaldrene mænd, der ikke har udrettet det store i livet. En dag er den ene tæt på randen af selvmord, så de to andre hiver ham ud på en udflugt til fortiden – dvs. hvor de voksede op. Den enes nevø kommer tilfældigvis med, og de 4 har tilsammen en våd aften i deres værelses hot tub, og når de vågner op er de pludselig tilbage i 1986. Her har de overtaget deres egne roller fra dengang, og nu skal de så beslutte, om de vil eller tør ændre på noget i deres fortid.

Når ”Hot Tub Time Machine” er allerbedst er den hylende morsom. John Cusack spiller en efterhånden ret velkendt rolle, men både Rob Corddry og Craig Robinson står for mange af filmens grin. Humoren er som sagt grov, men det er set værre før, og jeg tror nu de fleste kan følge med. Ikke alene omhandler filmen de kitschede 80’ere, men den indeholder også en vis portion af 80’er kitsch selv. Blot emnet om tidsrejser pakket ind i en fjollet historie, er noget der hovedsageligt hører 80’erne til, og det forudsigelige udfald med dets mange plothuller, er noget enhver 80’er fanatiker vil kunne nikke genkendende til. Instruktøren Steve Pink er stadig forholdsvis ny i branchen, og ”Hot Tub Time Machine” bliver bestemt ikke hans store gennembrud. Filmen snakker til en for snæver gruppe af mennesker, selvom den med dens bizarre cover-art, prøver at hive teenagerne med også. Pink er selv blandt de mennesker der voksede op i 80’erne, og genskabelsen af en forsvunden tid, må siges at være udført til punkt og prikke. Filmen mister fokus et par gange undervejs, og som sagt er der absolut ingen overraskelser gemt, men ”Hot Tub Time Machine” er den bedste 80’er film om 80’erne i nyere tid.

Billede & Lyd – 5/6

Filmen er, ligesom 80’erne, meget farverig, og disse farver er fuldstændigt klare på denne udgivelse. Kontrasten er til tider lige ekstrem nok, men det er et bevidst valg fra instruktørens side, og jeg kan kun bifalde billedsidens høje kvalitet. Lydsiden er hovedsageligt styret af et 80’er soundtrack, der skal sætte os i den helt rigtige stemning. Musikken lyder klar, og harmonerer glimrende med dialog og lyde i baggrunden. Det er måske ikke den mest imponerende lydside på en blu-ray nogensinde, men den er detaljerig og har ingen deciderede fejl eller mangler.

Ekstramateriale – 3/6

Udover at kunne vælge imellem biografversionen og en unrated version (der er et helt minut længere), er der ca. 15-20 minutters slettede, forlængede og alternative scener. Langt de fleste er af rigtig høj kvalitet, og mange kan man undre sig over, at de ikke røg med på filmens unrated version. Det er ikke meget ekstramateriale, der er blevet gjort plads til, til gengæld er det meste rigtigt sjovt og bestemt værd at se, hvis man ellers kunne lide filmen.

SF/Fox.

Titel: Hot Tub Time Machine
Original Titel: Hot Tub Time Machine