I Spit On Your Grave

12. august 2011 af Henrik Andersen

I Spit On Your Grave billede

Et flot remake af en klassisk

Jennifer Hills (Sarah Butler) er en ung forfatter, der har lejet en hytte for at kunne skrive sin anden novelle. Hytten ligger langt ude i skoven. Ved et besøg på den lokale tankstation, kommer hun til at spilde benzin på en af de lokale Hill Billys ved navn Johnny (Jeff Branson). Han tager det ilde op, at blive til grin overfor sine venner, og allerede der er hævnmotivet i ham tændt. Jennifer får de første dage skrevet lidt på din nye bog, men føler også hun bliver holdt øje med fra skoven, der omkrandser huset. Da hendes toilet går i stykker kommer den retarderede Matthew (Chad Lindberg) for at fixe det. Da det går i orden giver Jennifer ham et glædes kys på kinden. Dette blærer han sig med overfor Johnny, og dette er det sidste pust til det ulmelde bål Johnny bærer rundt på. Sammen med hans venner tager de over til Jennifer, og tvinger hende til flere nedværdigende lege. Hun flygter, og tror hendes liv er reddet da hun møder Sheriffen Storch (Andrew Howard). Men han er endnu mere psykopat end resten af flokken, og først nu starter Jennifers pinsler. Hun bliver voldtaget adslellige gange, og tilsidst slipper hun væk ved at kaste sig i floden fra en bro. Dagene går og ingen ser mere til Jennifer. De håber hun er død, og voldtægten vil dermed blive deres egen lille hemmelighed. Men de glæder sig for tideligt. For en dag vender Jennifer tilbage, for at kaste død og ødelæggelse over dem, der har ødelagt hendes liv. Det bliver blodigt og brutalt, og hævnen er voldsommere og mere tilfredsstillende end nogenside før.

I Spit On Your Grave er et remake af en "Rape And Revenge" film fra 1978 af samme navn. Det kan være farligt at rører ved gamle klassikere, og da 1978 versionen for nogle er blevet udråbt til kultfilm, gør det bestemt ikke udfordringen nemmere. Men instruktøren Steven R. Monroe har løftet opgaven, og fået en gaske solid horrorfilm ud af det. Om det var nødvendigt at lave den, kan altid diskuteres, da oplægget fra 1978 stadigvæk holder vand.

Sarah Butler der spiller offeret Jennifer Hills gør det gaske godt. Hendes uskyldighed forsvinder som dug for solen efter massevoldtægten, og frem træder en forandret kvinde med kun hævn på hjernen, og som alle ved er kvinders hævnakter ikke kun brutale og nådesløse, men også ganske udspekulerede. Nævnes for godt skuespil skal også Andrew Howard der spiller den sindsyge sheriff, der når han har fri dyrker sin lille kernefamilie. Men når han er på job, i den grad bøjer lovens regler så han kan fører sine perverse anale fantasier ud i livet, til andres store rædsel.

I Spit On Your Grave anno 2010 er langt mere voldsom og grafisk end dens forgænger. Jennifers hævnakter er så udspekulerede, at selv skurken fra "Saw" filmene ville blive grøn i hovedet af misundelse. Her bliver intet overladt til fantasien, når pigen fra storbyen får sin hævn over de degenerede bonderøve fra landet. Tag eksempelvis manden der får sit hovede dybbet i ætsende lud, eller fyren der får stukket et gevær op i anus, og må vente på det går af med et knald. Eller hvad med bondeknolden der får åbnet sine øjenlåg med fiskekroge, så skovens sultne fugle kan mæske sig i hans øjne. Sidste men ikke mindst må lige nævnes staklen (eller stakkels er han jo egenteligt ikke), der får sin penis klippet af med en hæksaks og proppet den i munden, imens Jennifer overlader ham til sig selv, så han kan bløde ihjel. Det er barskt men vel udført, og sminke og effekter får top karakter herfra for deres grimme realistiske udtryk.

I Spit On Your Grave er et solidt remake af en i forvejen fremragende film. Bestemt ikke for folk med sarte nerver. Men det gode skuespil trækker filmen op, af den klæbrige og intetsigende blodpøl andre film i genren tit falder i, og gør den bestemt et kig værd, hvis man er fan af horrorgenren.

Ekstramateriale.

Der er ikke noget ekstramateriale på denne anmelder kopi.

Filmen er flot i dens 2.35:1 Scope format og lyden er Dolby Digital 5.1. Den kan ses med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.