Ice Age 2: På tynd is -2 disc limited edition

27. oktober 2006 af Maria Moni

Ice Age 2: På tynd is -2 disc limited edition billede

Ice Age 2 lanceres nu, som en to disc limited edition med masser af sjov underholdning til hele familien.

Disc 1
De tre venner Manny, Sid og Diego slapper af og nyder livet på gletscheren. En dag hører de rygter om, at omgivelserne i bogstaveligste forstand er begyndt af smelte. En stor oversvømmelse truer med at udrydde de tre venner og resten af dyrene i det lille ”isparadis”, med mindre de begiver sig i sikkerhed langt væk fra deres velkendte hjem. Undervejs på deres rejse møder den lille trio en mammut ved navn Ellie, som lider af en ordentlig omgang identitetsforvirring. Hun tror, at hun er en pungrotte ligesom sine to kække ”brødre” Eddie og Crash. Manny forsøger efter bedste evner at overbevise Ellie om, at hun er en mammut ligesom ham. Et faktum som Ellie fornægter langt hen af vejen. Efterhånden som tiden går, indser Ellie ikke alene, at hun er en mammut, men hun opdager ligeledes, at hun er begyndt af få følelser for Manny. Disse følelser er gensidige, så da Ellie pludselig befinder sig i en dødsfarlig situation, kaster den ellers så konfliktsky Manny sig ud i sit livs redningsaktion.

Ice Age 2: På tynd is er en sød og meget sjov film. Den holder kvaliteten fra den første film, og man bliver bestemt ikke skuffet, når man ser Ice Age 2. De tre hovedpersoner Manny, Sid og Diego er lige så gennemførte som i etteren, og det uheldige lille egern Scrat vækker stor gensynsglæde. Ud over at filmen har genkendelige træk fra etteren, har den samtidig været i stand til at fornye sig, og Ice Age 2 er derfor underholdende hele vejen fra begyndelsen til slut.

Læs i øvrigt biografanmeldelsen her på siden

Ekstramateriale
Lydspor med kommentarer af filmens instruktør Carlos Saldanha, producenten Lori Forte og produktionsholdet.
The Ice Age Factoid Meltdown Game
Smugkik på Simpsons
Garfield 2 DVD Trailer

Ekstramaterialet er ikke nær spændende, som det materiale man finder på disc 2. The Ice Age Factoid Meltdown Game er et spil, som går ud på at teste, hvor opmærksom seeren har været, imens han eller hun så filmen. Der bliver stillet et antal spørgsmål, som alle går ud på hvor mange gange en figur har optrådt i filmen, eller hvor mange gange en figurs navn er blevet nævnt i løbet af filmen osv. Ikke særlig interessant efter min mening. Desuden er spillet samt indslaget: ”Smugkik på Simpsons” og traileren til Garfield 2 på engelsk, så det kan være lidt svært for de mindre børn at følge med. Ekstramaterialet får kun 2 stjerner ud af seks mulige.

Disc 2
Den anden disc er fyldt med mere eller mindre god underholdning. Nogle af indslagene gentager sig selv for meget. Det drejer sig især om karatescenen med Scrat. Den bliver brugt som eksempel lige lovlig mange gange.

DVD’en er inddelt i fem hovedkategorier bestående af: Inside The Meltdown, Lost Historical Films, ”No Time For Nuts”, The Animation Director’s Chair og Marketing Campaign.

Det var især kortfilmen ”No Time For Nuts”, The Animation Director’s Chair og dele af Inside The Meltdown, som fangede min interesse. The Animation Director’s Chair er et ret genialt indslag, hvor seeren kan få lov til at skifte imellem fem forskellige stadier i produktionen (Storyboard, Layout, Animation, Combo og Final) i seks forskellige scener (Play Dead, Fish Story, Nuts, Family, Face Off og Drain). Det er en sjov oplevelse at kunne skifte imellem de forskellige niveauer, som man har lyst, og man opdager, hvor meget arbejde det egentlig kræver at lave en flot og velfungerende animationsfilm, som Ice Age 2.

I Inside The Meltdown menuen, var det især TV Special, Breaking Story og Ice Age Arcade, som var underholdende. TV Speciel er et program, som går bag om filmen, hvor bl.a. instruktøren Carlos Saldanha, tegnerne og computerspecialisterne fortæller om skabelsesprocessen af Ice Age 2. Breaking Story er en konstrueret historie, som handler om, at nogle forskere har fundet et nedfrosset egern (Scrat) i indlandsisen. Da man forsøger at fjerne nøden, bliver dyret vækket til live og forsvinder væk. Det er forskernes overbevisning at dyret at "bevæbnet" og farligt. Indslaget er ment, som en anderledes form for markedsføringen, men i modsætning til de traditionelle trailers, er dette indslag både opfindsomt og nytænkende. Derfor synes jeg, at det er værd at bemærke. Det sidste punkt jeg vil nævne er Ice Age Arcade, som består af tre ”spil”. De er hverken særlig avancerede eller svære at spille. Man bliver hurtig træt af at spille Sid’s Football Challenge, Who’s Your Buddy? og Video Game Memory Challenge, men det er en sjov detalje, som hverken gør DVD’en bedre eller dårligere. Det skal lige nævnes, at Disc 2 kun delvist er tekstet på dansk, og det er selvfølgelig en skam, da den derfor kan være svær at forstår for de mindre børn (hvilket var det samme problem med ekstramaterialet på Disc 1). Det trækker dog ikke ned i min bedømmelse af disc 2, som alt i alt er en god oplevelse med masser af sjov underholdning. Jeg vil derfor give DVD’en fire stjerner ud af seks mulige.

Der er dansk, norsk og engelsk tale til filmen, og den er tekstet på dansk, norsk og engelsk.

SF/Fox.

Titel: Ice Age 2: På tynd is