Ice age 3 - Dinosaurerne kommer

16. december 2009 af Kristian Jensen

Ice age 3 - Dinosaurerne kommer billede

Den tredje del i filmserien, der nægter at uddø...

Man skulle nok have stoppet mens legen var god, og droppet denne, foreløbigt, sidste del af ”Ice Age”-serien, der har eksisteret siden 2002. Som altid tager løjerne udgangspunkt i de tre venner, mammutten Manny, dovendyret Sid og sabeltigeren Diegos eventyr, som denne gang bringer den mærkværdige flok til en forsvunden verden, hvor der stadig lever dinosaurer. Mannys kæreste, Ellie, er gravid og skal snart nedkomme, hvilket giver en masse kvaler for den overbeskyttende Manny, der bestemt ikke bryder sig om gruppens nye tilholdssted, hvor blandt andet en glubsk T-Rex huserer. Det bliver ikke bedre af, at den altid klodsede Sid, formår at rode sig ud i det ene problem efter det andet.

”Ice Age 3 – Dinosaurerne kommer” er bygget over den samme model som de to tidligere film. Det handler om vennernes problemer i forhold til hinanden og den verden, der omringer dem. Allerede da ”Ice Age 2 – På tynd is” udkom i 2006, kunne man begynde at ane problemerne i horisonten. Den første ”Ice Age” var sjov og hyggelig underholdning, mens den efterfølgende toer på ingen måder nåede den foregående film til sokkeholderne, og i film nummer 3 er det gået helt galt.
”Ice Age 3 – Dinosaurerne kommer” er en evolutionær blindgyde, hvor alt der har med karakter- og plotudvikling for længst er gået i stå. I stedet er filmen bygget op omkring gentagelser eller variationer af scener fra de to foregående film, og havde man håbet på nytænkning og originalitet, vil man blive slemt skuffet. Selvom filmen prøver at fremstå original, blandt andet ved at introducerer et par nye karakterer, falder det hele alligevel til jorden med et brag, da man sidder med den konstante følelse af, at have set det hele før.
”Ice Age 3” vil uden tvivl være et hit hos de mindste, men modsat de to foregående film, vil forældrene nok ikke få så meget ud af denne 3'er, der er et trist opkog af velkendte ”Ice Age” klicheer.
Lad vennerne fra ”Ice Age 3” uddø og lad os komme videre i livet. Længe leve evolutionen!

Ekstramateriale
Der følger en god portion bonusmateriale med til ”Ice Age 3”, der i blandt en fin lille film, der fortæller om virkelighedens mammutter, dovendyr og sabeltigere. Der er også en række slettede scener, samt nogle filmbidder med den populære bifigur Scrat. Smider man dvd'en i computeren, kan man spille to små spil, samt overføre filmen til ens i-pod eller lignende. Alt i alt en fornuftig omgang ekstramateriale, der bestemt er underholdende.
4 on-z stjerner til ekstramaterialet.

Billede: Letterbox 16:9 (1.85:1)
Lyd:Dolby Digital 5.1 (Dansk & Norsk) Dolby Digital 2.0 (Engelsk)