In The Cut

5. juli 2004 af Per C. Halling

In The Cut billede

Med denne film træder Meg Ryan ud af rollen som romantisk heltinde i de søde komedier og ind i en kompleks thriller med dampende sexscener og brutal vold.

Frannie Avery en kvinde i sin bedste alder og underviser i engelsk på en high school. Hun er en kvinde, der elsker mænd og erotik, men hun har på seneste haft nogle ikke særligt spændende oplevelser med mænd og hendes erobringer desværre har heller ikke faldet særlig heldig ud, så hun er begyndt at blive lidt frustreret. Hendes halv-søster, Pauline, er også ved at blive en smule småfrustreret, da hun - ligesom Frannie - elsker mænd, men heller ikke har mødt prinsen på den hvide hest endnu. Men i modsætning til Frannie holder hun sig ikke tilbage hverken når det mænd eller mulighed for at få en omgang sex. Frannie er klar over manglen på en mand i sit liv, men hun er ikke villig til at bryde det sikre mønster for at prøve noget nyt.

Frannies kedelige og monotone liv tager dog en alvorlig drejning, da hovedet på en ung kvinde bliver fundet i en baggård i nærheden af hendes lejlighed. Politiets efterforskningshold ledes af den karismatiske betjent James Malloy, som Frannie meget hurtig bliver betaget af. Så da han begynder at udspørge hende i forbindelse med mordet, har hun meget svært ved at skjule sin interesse for ham. Set udefra er de hinandens modsætninger. Frannie kommer ud af en borgerlig familie og er højt uddannet, mens James mere eller mindre er vokset op på gaden. Men på film er det ofte garanti for kontakt og ikke mindst erotik. Snart indleder de et hedt forholdt, som hurtigt vender op og ned på deres dagligdag og normer.

Det viser sig senere, at Frannie på selve mordaftenen så den myrdede unge kvinde med en mand, men problemet er bare, at hun kan ikke huske, hvordan han så ud. Hvad værre er, at pludselig sker der en række mystiske og makabre hændelser omkring hende, så det går efterhånden op for hende, at hun ikke kan stole på nogle mænd i hendes omgangskreds - ikke en gang James.

På papiret og den flotte hjemmeside er der virkelig lagt op til en rigtig spændende thriller, men desværre kan den slet ikke leve op til og det er på tros af at der er både gode skuespillere foran kameraet og gode folk bag kameraet.

Filmen er lavet af den canadiske instruktør Jane Campion som de fleste mest kender fra filmene The Piano og Portræt af en Kvinde, men også En Engel Ved Mit Bord bør nævnes for det er meget overset film. Hun er en instruktør, som tør vise meget eksplicit den kvindelige psyke og seksualitet uden, at det kammer over og bliver vammelt. Hendes film er fyldt med spændende billeder, så man tydeligt se og mærke at hun har en universitetsgrad i malerkunst. Hendes film handler tit om kvinder, som mere eller mindre ufrivilligt lader sig fange i følelsesspil styret af stærke, kolde og kyniske mænd, det er derfor spændende at hun kaster sig fra Drama genren over i Thriller genren med In the Cut. Det gør også at man den første halve times tid godt kan acceptere historien er lidt rodet, for hun får bygget en rigtig uhyggelig og drømmeagtig verden om hvor kan føle en vis uhyggelig og trykket stemning og man venter spændt på hvad den næste scene. Problemet er bare at det ikke er nok til holde filmen gående gennem de 114 minutter for historien er rodet for den kan ikke rigtig bestemme sig for om den vil være hårdkogt politifilm a la Se7en eller psykologisk thriller om en kvinde som vil prøve sin seksualitet af ved at indgå et forhold til en mand hun ikke burde a la 9 ½ uge. Dialogen er anstrengt og handlingen uvedkommende, så de flotte billeder bliver i længden derfor anstrengende i stedet for at se på og man ender med at sidde og bare og venter på at få afsløret hvem morderen er så man kan stoppe dvd’en. Utrolig at manuskriptet er så dårligt når man tænker på at forfatteren til bogen, Susanna Moore, selv har stået for filmens manuskript. Men det er jo ikke første gang det er sket, når en film er overført til det store lærred. Man kan også undre sig over at Nicole Kidman vil lægge producernavn til sådan en omgang rod. Måske var en tak til Jane Campion for, at have givet hende hovedrollen i Portræt Af En Kvinde, en film, som var med til at sætte skub i hendes karriere.

Når vi taler genreskift må man sige at det er også noget af et skift for hovedrolleindehaveren som Frannie, der spilles af Meg Ryan. Hvis du er vant til at se hende i de søde romantiske film som Da Harry Mødte Sally og diverse komedier med Tom Hanks, så kan du godt forberede dig på lidt af et chok, for væk er den nuttede og søde pige alle falder for. Hun gør alt hvad kun kan for at lægge det image bag sig ved at smide tøjet og kaste sig ud i en rolle med en meget mere tabubrydende figur. Jennifer Jason Leigh og Kevin Bacon har man jo set i den slags film før så de chokere mindre, men de spiller heller ikke op til deres bedste.

Overfor Meg Ryan ser vi Mark Ruffalo som er faktisk en rigtig god skuespiller som jeg ikke håber In The Cut skræmmer dig væk fra hans andre film. Jeg vil specielt gerne anbefale My Life Without Me også fra 2003 og You Can Count On Me fra 2000, begge små film, men med fremragende spil og handlinger. Det er sjovt som mange instruktører og skuespillere når de kommer til Hollywood og laver film fuldstændig fejler, måske har det noget at gøre med at de er skolet på en anden måde eller de skappe regler og prøveforvisninger filmene er underlagt før de bliver frigivet fra de store selskaber.

Nu har vi set lidt på filmen, dem som har lavet og er med i den, så lad os nu kaste et blik på selve dvd’en.

Ekstra Materiale

Dvd’en har et par enkelte at byde på:

Audiokommentarer

Den første er Audiokommentarer under hele filmen med Jane Campion og hendes producer og gode ven Laurie Parker. Det er et meget personligt og godt kommentarspor, som både giver filmen mere dybde men også giver dvdens samlede karakter et trin op. Dog kan det undre at de ikke kommenterer de slettede scener, ligesom det kunne have været rart hvis Susanna Moore også havde været med.

Slettede scener

Her får du 7 af de scener der ikke kom med i filmen og det forstår man godt, selvom man nu godt ville have hørt hvorfor fra Jane Campion. Men i modsætning til andre udgivelser, så er de tekstede, selvom de er rough cuts, med time/frame codes osv.

Bag om filmen

Ekstra Materialet rundes af med et lille program på godt 16 minutter, hvor man hører lidt om filmen fra de forskellige involverede både foran og bag kameraet. Ikke det store, men kan man forvente af et 16 minutters reklameindslag, som det faktisk er mere, end en egentlig gennemgang.

Video

Billedet præsenteres i Anamorphic Widescreen 1.85:1. Billedet er meget flot og yder bestemt retfærdighed til de stemninger som Jane Campion ønsker at skabe. Selv de mørkeste scener står med flotte farver og god kontrast. Der er således ingen større spor af komprimeringsfejl eller andre digitale artefakter.

4 stjerner ud 6

Lyden

Lyden er kan du få serveret i enten Dolby Digital 2.0 eller 5.1. Den er god, rå, meget stemningsfyldt og med til at skabe den utrygge stemning i filmen. Man kan mærke at der er gjort meget ud af at ikke at ødelægge den, ved at påføre lydsporet typiske rocksange, som vi ellers er blevet vant til i amerikanske film i dag.

4 stjerner ud 6

Menu og Tekster

Menuerne på disken er simple men ikke og med stemningsfyldte billeder fra

Der er mulighed for at fravælge eller få tekster på Dansk, Svensk, Norsk og Finsk på både film og ekstra materialet.

3 stjerner ud 6

Konklusion

In The Cut er en typisk kriminalhistorie og kunne godt minde om en Film Noir, men her er det bare heltinden måske forelsker sig i den forkerte mand. Den giver ikke meget nyt til genren, men den er lavet med spændende billeder og lyd.

Meg Ryan levere en præsentation, der viser at hun tør og kan mere end spille alles darling, men det har vi jo fået bevis for før i fx When A Man Loves A Woman. Det er helt sikkert at rollen vil komme til at påvirke hendes karriere fremover. Måske vinder hun nye fans og måske taber hun nogen, men hatten af for at hun tør tage skridte og prøve sit talent af i en anden type film end hun er vant til.

Jane Campion er ikke bange for at vise volden og seksualiteten i dens rene form. Der er meget eksplicite sexscener og afrevne lemmer nok til at forarge en del, så man skal bestem t ikke være sart. Men måske er det en tendens, der er kommet for at blive for der er flere og flere film og skuespillere, som tør vise mere og mere. Se blot film som Irréversible og Intimacy.

Jeg finder dog alligevel filmen som helhed for kedelig som thriller, for usexet og uerotisk spillet til at være et erotisk drama (når fx slet ikke Portræt af En Kvinde's niveau) og for rodet konstrueret til for alvor fange mig og virke overbevisende nok til, at jeg tror på personerne."

Filmen er venligst stillet til rådighed af SF/Fox.

Titel: In the Cut
Original Titel: In the Cut