Frannie Avery ( Meg Ryan. ) underviser i engelsk på en High School. Hun er en kvinde i sin bedste alder, der elsker mænd og erotik. Men hun har desværre ikke været alt for heldig i hendes forhold til det modsatte køn. Frannies søster Pauline ( Jennifer Jason Leigh. ) har også problemer med hendes mænd. Dog af en lidt anden karakter.
Frannies liver tager en radikal drejning da en kvinde myrdes i hendes nabolag og kvindens afskårne hoved smides under Frannies vindue.
Politiets efterforskningshold ledes af betjent James Malloy ( Mark Ruffalo. ), der allerede ved første øjekast falder i Frannies smag. Så da han begynder at stille hende spørgsmål omkring mordet har Frannie svært ved at skjule sin interesse for ham.
De bliver hurtigt voldsomt tiltrukket af hinanden og indleder et hedt og lidenskabeligt forhold, der hurtigt opsluger dem begge, så de er tæt på at miste jordforbindelsen.
Men inderst inde ved Frannie at hun er ved at bevæge sig ud i noget, hvor hun ikke rigtigt kan bunde. For på selve mordaftenen så hun nemlig den myrdede unge kvinde med en mand. Men Frannie kan ikke huske hvordan han så ud. Måske havde han den samme tatovering på håndledet som Betjent Malloy har.
Langsomt går det op for Frannie at hun ikke kan stole på nogle mænd i hendes omgangskreds, ikke engang James Malloy.
Men Frannie er fanget i sansernes vold og det er svært at være afvisende over for den blændende lidenskab. Dette bliver da også vist ved at lade den japanske poet Yosana Akiko blænde frem med et poesiudsnit: ” Come at last to this point, i look back on my passion. And realize that i have been like a blind man who is unafraid of the dark. ”
Jane Campion er født i 1954 i Wellington, New Zealand. Hun er dog uddannet i Australien og debuterede i 1982 med kortfilmen ” Peel. ”
Hendes første spillefilm kom i 1990 og hed ” En Engel Ved Mit Bord. ” Den fik mange fine ord med på vejen og vandt mange priser rundt omkring til filmfestivaler.
I 1993 lavede hun så ” The Piano.” Det er nok hendes mest kendte film til dato og var hendes springbræt ud til verdens biografgængere. Holly Hunter, Sam Niell og Harvey Keitel spillede fremragende i historien om en stum kvindes skæbne og forhold til hendes datter. Jane Campion vandt også en guldpalme i Cannes for den medrivende historie. Hun blev med denne hædring den første kvindelige instruktør der modtog en guldpalme.
I 1996 filmatiserede hun Henry James’ roman ” Portræt af En Kvinde. ” Hvori Nicole Kidman havde den alt dominerende hovedrolle.
Jane Campion kom igen til at arbejde sammen med Harvey Keitel i 1999, i filmen ”Holy Smoke. ” Heri spillede ” Titanic ” stjernen Kate Winslet hovedrollen som en kvinde, der skal reddes ud af den sekt, hun er blevet indfanget i. Dette mesterværk med erotiske undertoner og en hudløs ærlig kraftpræsentation af Harvey Keitel delte kritikerne i to lejrer. Dem der så den som et mesterværk og dem der faldt i søvn undervejs.
Jane Campion har i mange af sine film befundet sig i det seksuelle grænseland. Og
” In The Cut ” er heller ingen undtagelse. Den er baseret på en roman af Susanna Moore. Nicole Kidman købte filmrettighederne i 1996 men fik aldrig selv tid til at gør noget ved det. Derfor overlod hun rettighederne til Jane Campion og Meg Ryan.
Nicole Kidman har været med til at putte penge i In The Cut, som dens producer.
Jane Campion er udover filmskaber og udlært i dette, også bachelor i antropologi og har yderligere en universitetsgrad i malerkunst.
Meg Ryan er vel nærmest den Hollywood skuespillerinde der har medvirket i flest romantiske komedier. Der nævnes i flæng: ” Da Harry Mødte Sally”, Søvnløs I Seattle ”, ” French Kiss ”, ” You’ve Got Mail ” og ” Kate Og Leopold. ”
Hun er nærmest blevet et synonym for den lidt små skører, men søde pige i de amerikanske komedier.
Det der startede denne bølge var ” Da Harry Mødte Sally ” fra 1989. Filmen hvor hun overfor Billy Crystal simulerer en orgasme på en restaurant ved højlys dag. Denne film var i mange år den opskrift de amerikanske manuskriptforfattere gik efter, når de skulle skrive en romantisk komedie og hvorfor så ikke caste Meg Ryan, når hun nu var så god til at spille med i disse film.
Men Meg Ryan har også haft større eller mindre roller i mange andre filmgenre. Hvem husker ikke hendes rolle i ” Top Gun ”, eller i ” The Doors. ” Hun var også med side om side med hendes daværende mand Dennis Quaid i thrilleren ” D.O.A. ” fra 1988. Hun har trods sit image som den søde pige aldrig været bange for at prøve genre af og med ” In The Cut ” viser Meg Ryan, at hun også mestre den erotiske kriminalfilm.
Da Meg Ryan læste manuskriptet til filmen, følte hun, at hun nærmest blev suget ind i historien. Meg Ryan forklarer: ” Mens jeg læste manuskriptet, havde jeg på intet tidspunkt fornemmelsen af, hvad der skulle ske. Det var ligesom at værer i en drøm. Til slut følte jeg virkelig, at jeg kendte Frannie til bunds. For mig er Frannie nærmest en kvindelig underbevidsthed, der kommer til live. Hun er et meget dybt menneske, og hændelserne i historien berører hende dybt ”.
Mark Ruffalo har blandt andet medvirket i Windtalkers hvor han spillede sammen med Nicolas Cage og View From The Top, hvor han spillede overfor Gwyneth Paltrow. I In The Cut levere han en spændende præsentation som betjenten med den forførende charme.
Jennifer Jason Leigh er en skuespillerinde, der aldrig har været bange for at prøve noget nyt. Dette ser man nemt, når man kigger tilbage på de film, hun tidligere har været med i. ” På Stop Med En Dræber ”, ” Backdraft ”, ” Rush ”, ” Single White Female ” Det Store Spring ”, ” Existenz ”, ” Short Cuts ”, ” Vejen Til Perdition ”.
Listen er lang og farverig i de mange forskellige rollevalg.
Jennifer Jason Leigh har også været med i Kristian Levrings Dogmefilm fra 2001. ” The King Is Alive ”.
Kevin Bacon er også en alsidig herre når det kommer til rollevalg. Han blev kendt af de fleste, da han dansede sig frem i ungdomsfilmen ” Footloose ”
Siden har han været med i mange film. Både i store og små roller. Kevin Bacon har tit spillet skurk som i ” River Wild ”, hvor han spillede overfor Mary Streep. Han har også været den usynlige mand i Paul Verhovens brutale genindspilning ” Hollow Man ”. Senest har Kevin Bacon høstet mange anmelderroser i Clint Eastwoods
” Mystic River ” fra 2003.
In The Cut er en kriminalhistorie af den gode gamle kaliber. Den giver ikke meget nyt til genren, men den er lavet med engagement og respekt for de klicher der for det meste indgår i film, hvor heltinden måske forelsker sig i den forkerte mand.
Meg Ryan levere en præsentation, der viser at hun kan mere end spille den glade blonde pige, vi har vænnet os til at se. Det er helt sikkert et frisk pust til hendes karriere.
In The Cut er ikke bleg for at vise volden og seksualiteten i dens ucensurerede form. Der er Blow Jobs og afrevne lemmer nok til at forarge selv den mest hårdkogte amerikaner. Det bliver spændende at se hvordan censuren modtager filmen.
Hvis man skal holde In the Cut op imod andre film i samme genre så vil Basic Instinct og Sea Of Love umiddelbart falde på tungen. Men In The Cut er alligevel helt dens egen.
Jane Campion har valg at lade den filme på den måde, at ikke alt er i fokus i billederne samtidigt. Dette virker godt og nogen gange kniber man nærmest øjnene sammen, for selv at prøve på at kunne fokusere. For måske er der noget skjult i de slørede billeder. En vigtig brik til at løse mordgåden.
Alle skuespillerne levere gode præstationer og Kevin Bacon giver den som Frannies noget suspekte ex-kærste.
Så er man til Kriminalfilm med erotiske undertoner og til Meg Ryan og Jane Campion i almindelighed så vil In The Cut ikke skuffe. Man skal bare ikke forvendte noget banebrydende….ud over Meg Ryans nøgenscener selvfølgelig.