In the Mood For Love

14. september 2001 af Jesper Hintze Vildbrad

In the Mood For Love billede

To efterladte, men stadig gifte, en kvinde og en mand i Hong Kongs mylder, hvor de helt tilfældigt har lejet sig ind og er blevet naboer. I deres fælles sorg opstår en kærlighedens symbiose.

Chow (Tony Leung) er en ung mand, der arbejder som redaktør på en mindre avis, og han flytter ind i et større rum med konen. Det er Hong Kong I starten af tredserne. Lejligheden ejes af shanghaikinesere med hang til kortspil. Samme dag flytter den unge Li-zhen (Maggie Cheung) ind, også i et rum i lejligheden ved siden af. Chow´s kone er sjældent hjemme, men på besøg hos slægtninge hedder det sig, og Chow´s rastløshed nærmer sig det ulidelige. Samtidig bliver der snakket i krogene, og dem er der mange af i sådan et lille lejlighedskompleks, der er fyldt med kinesere. Ligeledes er Li-zhen´s mand bortrejst, da han arbejder som repræsentant for et japansk firma. Li-zhen arbejder som sekretær i et eksportfirma, og da hun en dag opdager at den agtværdige ældre chef har en affære ved siden af ægteskabet, bryder hendes egen sikre verden ligesom i grus.
Li-zhen og Chow har det med at mødes, specielt i den gyde hvor Li-zhen plejer at købe sine nudler, og de kan begge mærke den andens fortvivlelse. Langsomt føres de sammen, mere som i en fortrøstning, om at ægtefællen en dag vil vende tilbage, og et normalt liv kan leves. Men deres følelser for hinanden glider dem af hænde, den vokser, og værst da Li zhen en dag kommer på besøg hos Chow. Ejerne af lejligheden, shanghaikineserne er begyndt at spille, Li-zhen kan ikke komme ud, men er fanget i lejligheden og frygten for at blive opdage, selvom intet er sket. Og der bliver spillet uafbrudt, og tilsidst, næste tager hun chancen og smutter ud. Chow´s kone er blev set med en anden mand, og Chow indser at livet må gå videre. Hans forelskelse i Li-zhen vokser, og deres møder bliver mere intime. De har det begge svært i den andens fravær, men Li zhen har svært ved situationen. Hun føler et voldsom skyldfølelse.

Wong Kar-Wai har skabt en film-noir kærligheds historie, med et stille og roligt blik for de ældgamle traditioner, og hvordan det unge “par” fanges i deres egen følelser. Kar-Wai er forholdsvis kendt i Danmark idet film som “Chungking Express” og “Fallen Angels” har kørt i flere biografer. Han har et fantastisk øje for stærke billeder, og er en fornyer i asiatisk film. Flere sekvenser af filmen er skudt i slowmotion og med et kornet filter, hvilken øger det sensuelle og forbudte. Tony Leung og Maggie Cheungs samspil er sublimt, specielt Maggie Cheung behersker mange roller, og i denne, er hun den mere ydmyge og tilbageholdende. Filmen emmer af et næsten fransk skær i sit billedsprog, tilsat kinesisk kolorit. Endnu en perle fra Wong Kar Wai´s hånd.

Titel: In the Mood For Love
Original Titel: In the Mood For Love
Premieredato: 14. september 2001