Inden Frosten (bog)

9. januar 2005 af Helle Perrier

Inden Frosten (bog) billede

Velskrevet krimi, hvor den ene grusomme forbrydelse afløser den anden. Det hele starter med nogle brændende svaner …

Henning Mankell hører til blandt Norden bedste krimiforfattere. Der er nyligt påbegyndt en filmatisering af hans mange bøger om Kurt Wallander. Inden frosten har premiere herhjemme den 14. januar, og holder man af velskrevne krimier og vil man introduceres til den lille tykke svenske politimand kan man udmærket starte med at læse Inden frosten.

Det hele foregår i Ystad i Sverige. Denne gang møder vi Kurt Wallanders datter Linda, der efter et omtumlet liv uden mål, har besluttet sig for at blive politibetjent lige som sin far. Hun går og venter på at få lov til at arbejde på politistationen i Ystad, og bruger blandt andet ventetiden til at blive mere og mere irriteret på sin far, der ikke helt forstår hvordan han skal begå sig overfor sin datter. Linda gemmer også på hemmeligheden om sit selvmordsforsøg, og de tos forhold der i forvejen er belastet af deres individuelle forhold til moderen, der rejste for længe siden, bliver ikke bedre af at de bor sammen i faderens lille lejlighed. Linda bruger også tiden på at genopfriske gamle venskaber. En af dem er Anna, en gammel veninde. En dag forsvinder Anna, og Linda beslutter sig for at lede efter hende.
Samtidig er der en der brutalt har sat ild til en flok svaner, og der er begået et brutalt mord på en ældre kvinde. Kurt Wallander har derfor nok at se til, og Linda er overladt til sig selv i sin søgen efter veninden. Hen ad vejen finder de to dog ud af deres sager er forbundne, og de tvinges til at arbejde sammen i forsøget på at løse både mord, dyremishandling og forsvinding. Deres samarbejde er selvsagt ikke gnidningsløst, men det er kun med til at drive historien fremad.

Henning Mankell har i modsætning til mange af sine kolleger den vidunderlige evne at han har humor. Ganske vist kører krimifortællingen i Inden Frosten efter opskriften, men den er fortalt med en herlig blanding af alvor og humor. Der er ikke noget der kan tage livet af en god bog, som en selvhøjtidelig forfatter, der hele tiden skal gøre sig selv bemærket gennem sine personer. Det er Inden Frosten befriet for, og det gør bogen til en fornøjelse at læse. Desuden er oversættelsen fortrinlig og sproget flydende. Henning Mankell har ikke ligefrem valgt de mest letfordøjelige emner til denne krimi, men det er kun rart at man får lov til at gyse lidt. Personerne i bogen er beskrevet med indlevelse; Kurt Wallander er den arketypiske politimand, som man kun kan holde af og Linda er tilpas frustreret og talentfuld indenfor faget. Deres små og store kontroverser er med til at bære historien fremad, og det er en god måde at komme ind under huden på personerne på. Det eneste minus ved bogen er sådan set, at den af og til bliver lidt for fortænkt, men det er dog i den store sammenhæng til at leve med.

Alt i alt må Inden Frosten siges at være en veldrejet krimi, hvor der både er sans for detaljer og plot.
4/6 svaner herfra.

Bogen er venligst stillet til rådighed af