Innocents (VHS)

25. maj 2003 af Jesper Skovlund

Innocents (VHS) billede

Holder man af roadmovies, må man uvilkårligt trække på smilebåndet efterhånden som genrens konventioner fantasiløst afleveres.

Den amerikanske roadmovie har siden sit egentlige gennembrud i 70´erne haft rigtig mange efterfølgere der stort set alle spiller på de fortælleelementer og stemninger der grundlagdes med film som Bonnie og Clyde, Badlands, Easy Rider og den oversete Vanishing Point m.fl. Det gælder også den nu herhjemme kun på video/DVD-udgivne Innocents. Innocents kommer ikke i nærheden af sit 70´er-ophav eller de overbevisende 90´er-nyfortolkninger Wild at Heart, Thelma og Louise, og Natural Born Killers.

Mindre end noget der ligner mesterværker kan selvfølgelig også gøre det; roadmovien har jo et potentiale der altid synes nærværende: den ydre rejse på den amerikanske highway der også er en indre, mental rejse. Men rejsen kan unægtelig gøres med større eller mindre talent. Innocents har intet at tilføje, men trækker fra.

Den franske, ærlige og redelige klassiske musiker Huxley inviteres hjem til de mystiske, dvs. sexuelt pirrende søstre Megan og Dominique. Efter en god middag opfordres han til at spille for søstrenes syge far. Musikken er så overvældende, at faderen får et anfald og siden dør. Scenen er nu sat til en rejse i Huxleys europæiske Volvo på vej til … Ja, det er ikke helt klart. Men rejsen behøver ikke noget mål, når blot man har to forførende kvinder med. Den ene søsters mystik viser sig efterhånden at være morderisk galskab, som den anden søster i solidaritet dækker over fra sted til sted. Rejsen kulminerer med dens egentlige mål; søstrenes mor der lever en kummerlig, alkoholisk tilværelse i en husvogn. Forsoningen med moren mislykkes og søstrenes tilværelse ligger tilsyneladende definitivt i ruiner, ligesom Huxleys der har været et alt for let forført vidne til rejsens udskejelser. Det hele garneres med hvem der kan stole på hvem, og noget med den fine kunst overfor den barske virkelighed, for ligesom at få tomheden til at glide ned.
Holder man af roadmovies, må man uvilkårligt trække på smilebåndet efterhånden som genrens konventioner fantasiløst afleveres. Højdepunktet af ufrivillig komik nås, da Huxley på fransk/amerikansk desperat afleverer replikken: ”Hva´ er det med jer amerikanere og skydevåben!”. At Innocents ikke tør stå ved roadmoviens fornemste særkende, nemlig den tragiske afslutning, kommer derfor ikke bag på en, hvis man når så langt. Her har pengepungen fået lov at bestemme. Innocents er bestemt ikke uskyldig.

Nævnes skal det at danske Connie Nielsen, der gjorde det så godt i Gladiator spiller den ene søster. Ligesom Jean-Hughes Anglade, som vi lærte at kende med de franske postmoderne film Betty Blue, Subway og Nikita, spiller den franske musiker der må gå så grueligt meget igennem. Instruktør og manuskriptforfatter Gregory Marquette har åbenlyst ladet dem i stikken.

Titel: Innocents
Original Titel: Dark Summer
Premieredato: 14. maj 2003