iZombie sæson 1

21. april 2016 af Teddy Tofte

iZombie sæson 1 billede

Første sæson af "iZombie" er et anderledes bud på zombiegenren, og det er kun godt. Det holder ikke hele vejen igennem, men hjulpet godt på vej af sine skuespillere, er "iZombie" en serie værd at se.

Fra producerne Rob Thomas (kendt fra bl.a. ”Veronica Mars) og Diane Ruddier-Wright får vi nu ”iZombie” sæson 1. En sæson som er fuld af hjerteskærende drama, chokerende forræderier, og som er et unikt bud på zombiegenren og hvad det vil sige at være en del af det udøde samfund.

I “iZombie” møder vi Rose McIver som Olivia “Liv” Moore, en lægeassistent med en lovende karriere i udsigten… lige indtil den dag hun bliver forvandlet til en zombie. Nu hænger hun mellem at være halvt i live og halvt død og hun forflytter sig selv til byens lighus for at få adgang til det eneste, som kan bevare hendes menneskelighed: hjerner. Men der er sideeffekter til Livs nye diæt. Hver gang hun spiser en hjerne fra en nyligt afdød person, oplever hun flashbacks fra ligenes minder og kan fra tid til anden opleve ligenes dødsøjeblikke. Hendes chef, en genial men excentrisk konspirationsteoretiker, opmuntrer hende til at være glad for den situation, hun er i, og hun arbejder derfor sammen med en ung kriminalbetjent for at hjælpe med at løse mordene, og samtidig stilne stemmerne inde i hendes hoved. Stemmer, som kræver blod og hjerne hele tiden.

“iZombie” er baseret på tegneserien af samme navn. Handlingen er ikke helt den samme, men en tv-serie har brug for en tråd, som kan gå igen gennem en hel sæson, og ved at gøre hovedpersonen, Liv, til en lighusmedarbejder, hvor hun kan få nye ”sager” i hvert afsnit, må man sige, at tv-skaberne har fundet en god fremgangsmetode. Det er lidt ligesom et retssalsdrama eller en politiserie med et twist, hvor hovedpersonen har en underlig særhed eller evne, men alt andet omkring er lige så normalt som dagligdagen (f.eks. ”Drop Dead Diva” eller ”Amsterdam”).

Jeg ville ønske, at serien ikke havde brugt den slags fortællemetode, da det kan være yderst kedeligt at se nye, intetsigende historier fra afsnit til afsnit og som ikke fører til noget nyt i den overordnede historie om den zombieplagede Liv. Enkelte afsnit kan godt være sjove, alvorlige og ligefrem interessante, men det er Livs historie om at blive et menneske igen (eller så tæt på som muligt) og hendes kamp mod andre zombier, som gør sæson 1 værd at se fra start til slut. Det er hende, vi er interesseret i, ikke alle de lig, hun støder på i lighuset, eller hvordan de blev myrdet. Her er det, at Rose McIver stråler i rollen som Liv. Du kan ikke tage øjnene fra hende. Kombinationen af makeuppen (hendes blege hud, det kridhvide hår, hendes døde øjne), hendes skuespil og selve karakteren er med til at skabe en fuldendt rolle, som du tror på, og som du har lyst til at se lykkedes i sin rejse mod menneskeligheden. Hen mod de sidste afsnit af sæson 1 begynder makeuppen at blive en anelse doven og Liv får mere farve på kinderne og læberne, og det er ærgerligt, da der ikke bliver givet en grund til dette. Men McIver får stadig det bedste ud af rollen.

Resten af skuespillerne gør det også godt, når de deler scener sammen, men det er stadig McIver som er i centrum hele tiden. Sæson 1 byder kun på tretten afsnit, så det er ikke mange timer, du skal bruge for at komme ind i serien.

”iZombie” er underlig forstået på den måde, at jeg ikke vil anbefale den, hvis den gik i fjernsynet. Så god er den ikke. Men får du den på DVD og kan se alle afsnittene lige efter hinanden, kan jeg ikke give nogen god grund til IKKE at se den. Sammen giver sæson 1 en samlet historie, som får dig til at kere om Liv og hendes problemer. Hun er en karakter, som er en underlig kombination af morsomme Harley Quinn, den tragiske brud fra Corpse Bride og en knivspids Ally McBeal. Hvorfor skulle man ikke have lyst til at se lige præcis det?

Ekstramateriale: 3 stjerner.

”iZombie 2014 Comic-Con Panel”. Det er nærmest blevet tradition at tilføje interviews og paneler fra tegneseriekonventioner på DVD’er. Og selvom det er en rar bonus for fans, så er det ikke meget mere end en slags bag kameraet-dokumentar.

”Fraklippede scener”. Der er en håndfuld fraklippede scener fra seks af seriens afsnit, inklusiv afsnit 1, 2, 5, 9, 12 og 13.

Jeg er en smule skuffet over ekstramaterialerne. Når det er en serie, burde der være meget, meget mere materiale at kaste på skiverne. At der kun er to slags ekstramaterialer er for dovent. Jeg ville gerne, som minimum, have set en gag reel. Jeg ville gerne have fået at vide, hvordan de lavede hjernerne, Livs zombie-makeup, og endda om tegneserien som gav grobund til serien.

Titel: iZombie sæson 1
Original Titel: iZombie season 1
Premieredato: 19. april 2016