Jeg hed Sabina Spielrein

25. april 2003 af Hans Christian Vang

Jeg hed Sabina Spielrein billede

Jeg var også engang et menneske. Jeg hed Sabina Spielrein.

I 1904 bliver en ung kvinde indlagt på den psykiatriske afdeling hvor Carl Gustav Jung træder sine barnesko, og med tiden bliver Jung og den kvindelige patient, Sabina Spielrein, forelskede i hinanden. Kærligheden holder dog absolut ikke, og det hele falder fra hinanden, og Sabina påbegynder sin egen tilgang til psyko-analysens mysterier. Hun bliver en anerkendt doktor, og dør i 40'erne i sine 50'ere.

Filmen er en lang gennemtærskning af rekonstruktioner, baseret på brevskriverier imellem Jung, Spielrein, og Sigmund Freud. Det er en underlig historie om en hysterisk menneskeskæbne, der ikke vidste hvad hun ville. En dokumentar film, som er meget flot fotograferet og instrueret. Meget, meget flot endda, men denne anmelder finder filmen fascinerende, men ét gennemsyn er ikke nok, for at komme med en ordentlig forklaring på de mange facetter der er i denne film. Filmen er meget flot, og interessant...

Og dog, for en "normal biografgænger" vil denne film nok ikke vække de store følelser, eller i det hele taget være interessant. Er man interesseret i psykologi, jung, freud, etc, vil man med sikkerhed sidde fastlimet til stolen og stirre stift på lærredet i et desperat forsøg på at få alle informationer suget til sin svulmende hjerne, men for almindelige mennesker, der søger underholdning er den ikke et hit. Filmen er for lang, og hold kæft, hvor er den altså bare tung.

Skuespillerne klarer sig udmærket, men det er ikke ligefrem enorme præstationer, men ikke desto mindre er det helt fint, og ganske godt. Filmens musik er meget stemningsfuld, og understøtter filmens visuelle indtryk godt. Den er decideret uhyggelig visse steder, med sin mørke viktorianske scenografier, og så den musik. Flot arbejde, selv for en uintelligent stodder som mig selv, der ved absolut intet om filmens emne.

Altså, er du en almindelig gut som mig selv, der bare gerne vil underholdes når du går i biografen, ja, så skal du ikke regne med at finde de helt store thrills i den her film, men er du den intelligente universitets-gænger, eller lignende, så kan jeg varmt anbefale filmen. Den har sit publikum, dét er sikkert.. Det er bare en smule smalt.

Titel: Jeg hed Sabina Spielrein
Original Titel: Jeg hed Sabina Spielrein
Premieredato: 25. april 2003