Joan Armatrading at Rockpalast

26. oktober 2004 af Jeppe Krogh

Joan Armatrading at Rockpalast billede

Hvilken stemme, denne caraibiskfødte englænder har. Mens Joan Armatrading selv er inspireret af b.la. Van Morrison, lyder som om at en kunstner som Tracy Chapman er inspireret af hende.

Det er ret enkelt sat op. Der er to livekoncerter med Joan og dertilhørende backinggruppe, og så er der et enkelt interview. Joan Armatrading at Rockpalast, som musik-DVDen hedder, er tyskproduceret og journalisten i interviewet oversætter til både engelsk og tysk. Den første koncert er fra 1979 og for blot 80 publikummer. Et år senere, og et album senere, lavede hun DVDens anden koncert for 8000 mennesker.

I 2000 skrev og sang hun sangen The Messenger for den tidligere sydafrikanske præsident Nelson Mandela og blev i 2001 tildelt en M.B.E. af den engelsk dronning. Musikken er på DVDen er fyldt med perler. De er alle gennemsyret at hendes gode tekster tilsat forførende rytmiske rytmer fra hendes band. Det store trækplaster er dog Joan selv og hendes karakteristiske stemme, der minder lytteren om eksotiske steder og mennesker. Hun er uden tvivl inspireret af hendes fødested; De Vestindiske Øer. Med en bedre produceret DVD, ville Joan Armatrading nok kunne få større opmærksomhed. Denne DVD henvender sig mest til etablerede fans.

Der er masser af god musik på DVDen og det er absolut et plus at to koncerter er inkluderet. Det er dog for lidt, at der kun er ét interview med Joan, og det er tilmed kort og halvuinteressant. I løbet af interviewet får vi meget lidt at vide om Joan som menneske eller kunstner. Det indeholder mest banaliteter, som forhold omkring hendes dengang nyeste CD og dagligdagsting. Det kunne have været dejligt hvis der havde været en præsentation af kunstneren for nye fans. Mon ikke der er lavet en VH1-special om hende eller lignende? Det mest imponerende ved interviewet på DVDen, er interviewerens fantastiske evne til at skifte fra engelsk til tysk og omvendt! Han taler begge sprog perfekt og skifter imponerende hurtigt og let mellem dem. Alt i alt, så får denne DVD 3 stjerner ud af 6.

Ekstramateriale: Som sagt, så er der blot ét kort interview med kunstneren og det er for lidt. En diskografi, præsentation af sangeren og lignende burde være med. Det kan naturligvis være et spørgsmål om penge til at producere DVDen, og man regner måske ikke med at skabe en større fanskare, men et ultrakort interview er for lidt. Ekstramaterialet får 1 stjerne ud af 6.

DVDen er venligst stillet til rådighed af
BMG Danmark.

Titel: Joan Armatrading at Rockpalast