John Wetton, The ultimate anthology

13. september 2004 af Félix F. Perrier

1 stjerner Skriv en kommentar

John Wetton, The ultimate anthology billede

Så er der godt nyt til alle Wettonfans og glade børn af 80´erne. En blanding af numre fra forskellige koncerter med forskellige John Wettonbands, forsøger at vise et af datidens store rockikoner

John Kenneth Wetton Blev født 1949 i Derby, England. Hans første store musikinspiration kom fra kirkemusikken, idet hans storebror var kirkens orgelpianist. Her blev John sat på som bassist. John blev fascineret af forholdet mellem den melodiske kirkemusik og bassens lyd, hvilket til en vis grad blev hans musiske målsætning i første omgang. Senere, i en alder af ti år, blev Johns nye inspirationskilde og fascinationen mod rocken radioen. Selv fik han millioner af fans verden over, som resultat af en lang vej gennem forskellige bands, som King Crimson, Uriah Heep, UK og Asia, og koncerter over hele verden. Denne udsædvanlige rockrejse fra band til band er ikke normal i musikkernes verden. John er en af de få der har hittet med så mange forskellige bands.

Dvd´en har form som en koncert på 15 numre fra de forskellige bands John Wetton har spillet i. Her er blandt andet numre fra tiden med King Crimson, Uriah Heep, UK og Asia.

Tracklist:
1) Heat Of The Moment
2) Sole Survivor
3) One way Or Another
4) Book Of Saturday
5) Red
6) Shaydy Lady
7) Voice Of America
8) Rendezvous 6:02
9) Emma
10) In The Dead Of Night
11) Battle Lines
12) Praying For A Miracle
13) Days Like These
14) Return To Fantasy
15) Starless

Kvalitet i billede og lyd
Desværre har man ikke formået at finde optagelser fra de forskellige koncerter der er på et nogenlunde lige niveau. Dette betyder at vi kastes fra middelkvalitet til meget ringe og ligefrem dårlig billedkvalitet. Nogle af numrene er så mælkede og slidte i billedkvaliteten at de ikke burde ligge på en dvd. Det kunne man selvfølgelig se igennem fingrene med hvis lyden så bare opvejede for billedderne, men det er desværre ikke tilfældet. Lyden følger nemlig omtrent billederne i kvalitet, og hvor man på de første par numre kan nyde en tilfredsstillende livelyd, kammer det over og bliver så ringe som et demobånd optaget i et øvelokale.

Produktion
Det er nogen gange svært at forestille sig motivationen hos producenten. I hvertfald sker der mystiske ting på denne dvd. Mærkeligt er det i hvert fald da der pludseligt vises billeder af russere ind over koncerten. Under et af numrene vises billeder af russere i krig. Og to af numrene er musikvideor, der ikke er af særlig høj kvalitet. Den ene musikvideo, ”Praying for a Miracle”, er direkte usmagelig. Man har valgt at vise Asia, i store dyre læderjakker, spille forskellige steder i Moskva. Derefter har man lagt flere billeder af sultne og fattige russiske bondekoner ind over videoen, som handler om knust kærlighed.
En ting der er meget forvirrende og lettere irriterende, er at man har valgt at blande de forskellige koncerter ind i hinanden. Man ser først to numre af Asia hvorefter man ser to af de andre bands og vender så tilbage til Asia. Det ødelægger mere end det gavner.

Overall
En dvd, der er møntet på fans og ”die hard” 80´erfans. Man skal have et specielt forhold til John Wetton eller et eller flere af de bands der vises koncerter med. Og selv om man er hardcore fan af 80´erne eller John Wetton, vil man ikke kunne stille sig tilfreds med den ringe videokvalitet, den absolut dårlige lydkvalitet og den mærkelige redigeringstankegang. Dvd´en er simpelthen ikke godt nok produceret til at man kan være det bekendt at udgive den. Man skulle trods alt mene, at der med den mængde koncerter John Wetton har spillet i sin lange karriere, burde findes materiale der er i bedre kvalitet end det vi præsenteres for. Bagsiden af dvd’en proklamerer at indholdet også består af nogle sjældne optagelser med Asia og Uriah Heep, men disse hører nok ind under kategorien for John Wetton feinschmeckere.
Om ikke andet er dvd’en en rejse gennem firserne i selskab med en af datidens store stjerner, som nok kun de færreste kender i dag. Man kunne dog ønske at materialet havde været af en langt bedre kvalitet og måske, at der som special feature havde været en beretning om John Wettons karriere fremfor blot en række koncerter, der ikke helt efterlader en med det store indtryk af personen John Wetton. Er man i forvejen en nybegynder ud i firserrock ville det have været rart at få fortalt lidt om en mand, der har trods alt har spillet en betydelig rolle på musikscenen i firserne.

Ekstramaterialet
Der er ikke noget ekstramateriale på dvd´en, og jeg kan derfor kun give 0/6 stjerner. Der er dog mulighed for at vælge mellem de forskellige numre og en audiosetup er der også. Her kan man vælge mellem DTS, Dolby Digital og Dolby Surround.

DVDen er venligst stillet til rådighed af BMG Danmark.

Titel: John Wetton, The ultimate anthology
Original Titel: John Wetton, The ultimate anthology