Kaos

20. marts 2006 af Toke Nielsen

Kaos billede

”We’re teenagers and we’re bored – we’re totally fucking bored!” Ho’s, Homies, Hiphop og pornofilmsinspireret sex – se den med din teenager!

I L.A ’s overdådigt rige luksuskvarter Pacific Palisades går en stor gruppe rastløse teenagere rundt og keder sig. For at fordrive tiden spiller de seje hiphop gangsta’s og flirter lidt med stoffer, vold og pornofilmsinspireret sex. En dag tager pigen Allison og hendes pseudo-seje bandeleder på udflugt til den fattige del af byen og så går det galt. Efter det første møde med den virkelige verdens bandeliv flygter de hovedkulse tilbage i sikkerhed. Men Allison er blevet fascineret af det vilde liv og bandemedlemmet Hector så hun vender tilbage. Langsomt bliver hun ført ind i en barsk verden som er en stor gruppe menneskers virkelige liv og sammen med en veninde fra Pacific Palisades søger hun slutteligt om optagelse i banden 16. Street. Men da optagelsesritualet kræver massiv gruppesex må hun endnu engang sande at hun ikke høre til i det virkelige ”Hood” og med rystende erfaringer i bagagen flygte tilbage. Veninden får (uberettiget) Hector fængslet for voldtægt hvilket udløser krav om blod fra 16 Streets side og en dødelig udgang på filmen er uundgåelig.

Hvis det i starten af filmen virker som dårlige skuespilpræstationer fra de unges side, så er det kun fordi det er dårlige skuespilpræstationer de præsterer når de forsøger at imitere gangsta livet fra tv. Men den fjollede facade er tynd som fernis, krakelerer ofte og viser den bløde side af en gruppe børn der bare er desperate og roder lidt med almen oprørstrang. Modsat forholder det sig på 16 Street hvor Hector viser bløder sider af sig selv hvor han søger ro og stabilitet, men det er et liv der lige så hurtigt krakelerer og det barske gadeliv og banden får igen overtaget. Skal man hurtigt opsumerer kan man komme til den konklusion at den forkælede rigmandsdatter Allison flirter uhæmmet ansvarsløst med en rå verden for egen vindings skyld, men det samme gør Hector. Hvad de begge tror de kan slippe ansvarsløst ud af, er virkeligheden selv. Men det kan de naturligvis ikke.

Det kan lyde vældigt moraliserende og det er det også men på den fede måde. Filmens oprindelige manuskript blev skrevet af den dengang kun 17årrige pige Jessica Kaplan og er mere en grum advarsel der bør gå lige ind, end en løftet pegefinger. Den opfordrer blot til at man tager et ansvar og er sig bevidst at ens handlinger og at livet selv har konsekvenser – på godt og ondt.

Som 35årrig mand er det nok en verden det kan være lidt svær at forholde sig til, men trods de barske sex og voldsscener kan jeg på det varmeste anbefale filmen som oplæg til en debat i folkeskolerne. For nok er tingene sat lidt på spidsen i denne film og den forgår naturligvis i USA, men det er så sandelig også en problematik der er altid vil være aktuel blandt unge – også selvom vi i Danmark 2006 godt nok ikke har samme grelle gadementalitet som man kan finde i filmen og USA's belastede bydele. Men vi har 12årrige piger der kan købe T-shirts med påskriften ”Pornstar” i den lokale Hennes & Mauritz og vi har grupper af unge fra forstæderne der flytter til Amager og Nord-vest så de kan sige de kommer fra ghettoen. Vi har grupper af unge der keder sig, slår folk ned og laver bandekrige i Gellerupparken og på Nørrebro og andre steder. Og kopieringen af den amerikanske stil breder sig. Vi har børn der kalder hinanden for Ho’s og Homies. Osv. osv. osv.

Men som filmanmelder vil jeg overlade denne debat til et andet forum end On-Z og afslutte med at uddele fire velfortjente stjerner til Kaos. Se den med din teenager.

Intet ekstramateriale hvilket er yderst beklageligt hvad angår netop denne film!

Filmen er venligst stillet til rådighed af