Lærkevej: Til Døden Os Skiller

19. juli 2012 af Jesper Poulsen

Lærkevej: Til Døden Os Skiller billede

Se med over hækken...

Til skræk og advarsel skal det først og fremmest nævnes at jeg ikke har fulgt Lærkevej som tv-serie, og derfor må tage afsæt i denne film for at få styr på figurerne, deres karaktertræk og deres interne op- og nedture. Men det er dog gået op for mig at Lærkevej har opnået stor popularitet på TV2 og hvor adskillige danskere har brugt dagen derpå til at snakke om denne mærkværdige flok som heldigvis ikke helt er som os andre. Tror og håber jeg i hvert fald... Om ikke andet så er den her, altså Lærkevej: Til Døden Os Skiller.

Mød Elisabeth (Søs Egelind) og Torben (Søren Spanning), to modsætninger som danner par. Elisabeth ryger og drikker alt det hun kan komme i nærheden af og er en rigtig levemand (eller hedder det levedame?). Vi tager tingene som de kommer-typen. Torben er ordensmenneske og har let ved at panikke, hvis der er detaljer i hans dagsorden som ikke rammer plet. Og han har da også mere end nok at se til da Elisabeth rammes af nyresvigt. For ham bliver det en kamp mod uret at finde en donor. Men da donoren endelig dukker op, falder vedkommende så afgjort ikke i Elisabeths smag.

Hos Astrid (Anette Støvelbæk) og Kim (Henrik Prip) går tingene også skævt. Først kommer Astrid til skade med hendes arm som må i gips. Det medvirker til at hun naturligvis ikke kan udføre alt, og da slet ikke når højre arm er gipset sådan til at den står ud i luften i ren Heil-positur. På sygehuset hvor gipsen bliver sat på, støder Astrid ind i sin eks-kæreste Per (Claes Bang), og frisk som hun er inviterer hun Per med kone (Mia Lyhne) til middag på privaten. En jaloux Kim sidder nu i saksen. Det giver flere pinlige optrin, og der er da også nogle grænser som bliver brudt – og måske nedbrudt – da Per og hans kone fortæller at de ikke er blege for at eksperimentere seksuelt.

Derforuden er der en lang række andre skøre og skæve indslag som på særdeles fornuftig vis flettes omkring benene på vores ”helte”, og derved ind i den velskrevne historie om en ikke helt almindelig villavej. Her bliver der drukket vin direkte af flasken og læst højt fra pornobladene!

Efter tæt på en fodboldlandskamps varighed i selskab med Lærkevej: Til Døden Os Skiller, så må jeg indrømme at den indeholder en lang række kvaliteter som på hver sin måde bidrager til det som kan være så forbistret svært, når der skal laves en ”The Movie” over en beskattet tv-serie. Nemlig at lave en succesfuld overgang. Som tidligere nævnt, så er jeg ganske inhabil i dette univers, men jeg må konstatere at jeg morede mig kosteligt – og det havde jeg faktisk ikke ventet. Derfor var det såmænd ganske rart at kunne konstatere at det rent faktisk stadig kan lykkes at støde ind i små surpriser, når man mindst venter det. Og jeg tøver af samme grund ikke med at kalde Lærkevej-filmen for en lille dansk humor-perle. Her kvitteres med fem store stjerner.

Ekstra materialet på dvd'en består af en række fraklip, hvor tingene - lige som i filmen - går helt skævt.

Titel: Lærkevej: Til Døden Os Skiller
Original Titel: Lærkevej: Til Døden Os Skiller