Landet For Længe Siden 10 (DVD)

28. oktober 2004 af Flemming Winther

Landet For Længe Siden 10 (DVD) billede

I den 10. installation af den klassiske Landet For Længe Siden, kommer Littlefoot og hans venner igen ud for nye farlige eventyr. Denne gang med følger som ændrer Littlefoots liv for altid.

Alle vores dinosaurvenner lever i en idyllisk dal sammen med deres forældre og en masse andre. Livet er ubekymret og problemløst og dagligdagen bruges til leg og spas. Så en dag får Littlefoot en underlig drøm om en smuk dal, en lang rejse og et varsel om at solen er ved at falde ned fra himlen. Det samme gør alle de andre af Littlefoots slags. Littlefoot er en brontosaurus og blandt brontosaurusser findes der en myte om at de engang var ansvarlige for at verden blev reddet fra undergang. Alle brontosaurusserne får efter denne drøm en ubændig trang til at foretage en lang rejse til et mystisk sted, som har noget med denne drøm at gøre. Littlefoot og hans artsfæller begiver sig derfor straks af sted. Hans venner mener dog ikke at han sådan bare kan tage på eventyr uden dem, så de sniger sig efter Littlefoot. Forude venter en lang og farlig færd både for Littlefoot, men i endnu højere grad for hans venner, som uden hjælp fra de voksne i dalen, begiver sig ud i utallige farer. Men sammen skal de nok klare det.

Tegnefilmen er instrueret af Charles Grosvenor, som tidligere for det meste har stået for en hel del af de andre Landet For Længe Siden film. Efter sigende er denne film et produkt af de afkog der har været på klassikeren Landet For Længe Siden og efterhånden virkelig en tynd kop kaffe. Og det ses tydeligt. Den oprindelige film skulle have været en ganske god tegnefilm, men i det øjeblik man laver 10 af dem, kan der vitterligt ikke være meget tilbage med bare lidt kød på. Historien er som grebet ud af luften og ikke engang dens målgruppe, børnene, kunne tænkes at sluge den uden at sætte spørgsmålstegn ved flere ting. Der er enkelte sange gennem filmen, som giver den lidt et musicalpræg, men selve kvaliteten af handlingen får filmen til at rasle ned ad rangstigen. Det må dog siges at karaktererne er interessante nok og meget sympatiske. Især den lille flyveøgle, som med sit muntre væsen og klodsethed kan bringe smilet frem i enhver tvivler. Animationerne og baggrunden er ikke specielt prangende og kan i bedste tilfælde sættes op mod en standardanimation fra en vilkårlig tegnefilmsserie.

Producenterne skulle nok have begrænset sig til et lavere antal Landet For Længe Siden film, for dette 10. afkog af en meget gammel sok, man måske engang kunne få på, er virkelig ikke værd at bruge tid på. De burde nok prøve sig frem med et helt nyt koncept, for nu kan der ikke laves mere på dette her. Jeg har ikke selv set de første 9 film, men det virker ikke som om der er nogen udvikling i karaktererne og det bringer jo ikke ligefrem større lyst til at følge med i Littlefoots eventyr. Denne tegnefilm kan få 2 stjerner ud af 6, og det kan den takke de allerede etablerede karakterer for.

Ekstramaterialet består af en række features omkring Littlefoots verden og dinosaurer generelt. Der er en forklaring til børn om hvordan dinosaurerne levede dengang og hvordan verden var. Man kan besøge Littlefoots legehus, hvor man kan få lov til at tegne, få læst historier op og andre småting. Der er også vedlagt filmens trailer.
Endelig kan man finde en lille featurette om Olivia Newton-John og hvordan hun indspillede en af sangene til filmen og hvordan det har berørt hende. Alt i alt kan ekstramaterialet få 3 stjerner ud af 6.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Universal Pictures.

Titel: Landet For Længe Siden 10