Lassie (2006)

12. oktober 2006 af Hans Christian Vang

6 stjerner Skriv en kommentar

Lassie (2006) billede

Verdens klogeste hund - næstefter Benji, naturligvis - er tilbage ! Og så på DVD!

I den lille mineby Greenhall Bridge i Yorkshire under anden verdenskrig møder vi familien Carraclough, der med nød og næppe holder skuden oven vande. Der er ikke penge nok og faderens arbejde i minerne er truet eftersom de er ved at være udtømte, så da den rige Hertug af Rudling (spillet af den uforlignelige Peter O'Toole) tilbyder familien at købe deres elskede hund, Lassie, til hans barnebarn, for en anseelig sum penge, må de slå til for at få brød på bordet. Men Lassie er alt andet end tilfreds med hendes nye omgivelser, og bryder som en anden houdini ud af hendes indhegninger gang på gang og løber hjem til hendes elskede Joe, Parret Carraclough's søn, overfor hvem hun er absolut trofast. Joe lever en ulykkelig tilværelse med ulykke i skolen, hvor han er skolens dumme dreng og tit sidder og dagdrømmer sig væk fra al dårligdommen, og sand lykke når han er sammen med hans firbenede følgesvend, der venter på ham udenfor skolens porte hver aften. Det er da her hun hører hjemme. Nårh. Gang på gang bliver hun dog afhentet af hertugens staldknægt, der passer hans hunde og andre dyr, eller afleveret tilbage af familien Carraclough selv, for hertugen og kompagni har planlagt at rejse hjem til Skotland om kort tid.

Staldknægten, der er en nedrig lille mand, bliver mere og mere frustreret for hver gang Lassie flygter hjem og til sidst vælger han at begå vold på det arme dyr i et forsøg på at få hende til at makke ret. Dette er imidlertid dråben for Lassie, der nu er blevet transporteret med til Skotland i endnu et lille bur, så hun beslutter sig for at løbe hjem til Joe og med lidt assistance fra Hertugens barnebarn, der selv skal sendes på kostskole og derfor kan relatere til Lassies ønske om at komme hjem, får den tapre Collie begyndt sin færd hjem til hendes kære Joe.

Lassie's vej hjem er farefyldt. Ikke alene må hun krydse utilgivende landskaber, trodse elementerne og hendes sult, men hun må også konfrontere flere uvenlige personer der enten ikke vil have med hende at gøre eller vil gøre hende ondt. Hun møder en sigøjner, Rowlie, der rejser rundt med hest, hunden Toots (der iøvrigt er opkaldt efter Eric Knight's egen hund, hvilken han baserede den originale roman "Lassie Come Home" på) og dukketeater og underholder børn rundt omkring, hvorfra han tjener lidt til dagen og vejen. Rowlie tilbyder vor flygtning venskab, så Lassie følger med dem et godt stykke af vejen og hjælper dem i nødsituationer, men deres veje skal snart skilles. Lassie skal sydpå, hun skal hjem til Joe.

Lassie er flot skrevet, flot fotograferet, flot instrueret, flot spillet - supergodt spillet - af både menneskedyr og hunde, den er rørende, varm, fyldt med ondskab, fyldt med kærlighed, fyldt med drømme og håb, fyldt med realiteters kolde og utilgivende natur. Denne nye Lassie er autentisk overfor forlægget hele vejen, og bør så absolut gå "ned i historien" som en børneklassiker af høj kaliber. Sådan skal underholdning til børn og barnlige sjæle skæres. Denne film simplificerer ikke tingene og tøver næppe med at portrættere livets og dødens trøstesløse natur. Og selvom du måske vil have en fordel for at fuldt ud påskønne og involvere dig følelsesmæssigt i historiens strabadser hvis du er hundeelsker/ejer, så er jeg sikker på at den vil vise sig underholdende for alle aldre uanset kæledyrspreferencer.

Ekstramaterialet på DVD udgaven er omfangsrigt og interessant. Her er et udmærket kommentarspor af instruktøren, med mange gode anekdoter og spøjs indsigt i produktionen, slettede scener, morsomme fraklip, prøvefilmninger af dyr og skuespillere, og to 'bagom' dokumentarer om en ræv, der spiller en rolle i filmens første minutter, og så selvfølgelig den smukke Collie.

Lassie er rigtig god. Lassie er rar. Lassie er pengene værd.

Go' hund.

SF/Fox.