LEGO Scooby Doo! Blowout Beach Bash

27. august 2017 af David Lund

LEGO Scooby Doo! Blowout Beach Bash billede

Scooby Doo og LEGO fortsætter samarbejdet - denne gang på en strand hjemsøgt af pirater.

Scooby Doo fortsætter i “LEGO Scooby Doo! Blowout Beach Bash” sin parring med LEGO. Det vil ganske naturligt for fans og nostalgikere virke som en sær blanding, men LEGO har generelt haft stor succes med sine animationsfilm, hvor både publikum og anmeldere har været henrykte. Selvom de igennem længere tid også har haft deres indtogt på DVD-markedet, er det nok ikke gået op for alt for mange endnu. DVD-markedet er nemlig et stort uoverskueligt marked med film af lavere budget end dem vi ser i biograferne, og med den forsvindende mængde af butikker der sælger fysiske medier, er dette blevet et marked der er svært at få øje på. Dette er dog langtfra den første “LEGO Scooby Doo!” film, men det er et ligeså godt sted at starte, som hvilken som helst af de andre, da hver især er selvstændige eventyr, helt i tråd med dem vi husker helt tilbage fra 1969 og frem.

I “LEGO Scooby Doo! Blowout Beach Bash” tager vennegruppen på en velfortjent ferie på stranden. Denne bliver naturligvis hurtigt afbrudt af rygter om to spøgelsespirater, der hærger området. Som altid er tingene ikke helt som de ser ud, og jeg giver en is på stranden til dem, der kan regne samtlige skurke ud i denne omgang.

CGI-animationen i de nye eventyr kræver en vis tilvænning, og det vækker ikke ligefrem glade minder, at se sine datidige helte lalle rundt som LEGO-figurer. Hvad filmen dog mangler i charme i animationerne, klarer den nogenlunde med sin stemning. Instruktør Ethan Spaulding har da også før lavet Scooby Doo animationsfilm, så den viden og ekspertise har han naturligvis medbragt til LEGO-franchisen. Matthew Lillard har også været stemme til Stubbe lige siden den første live action spillefilm fra 2002. Disse velkendte kræfter sørger hurtigt for, at man befinder sig i velkendt territorium. Selv hvis man, som de fleste herhjemme nok ville gøre, vælger de danske stemmer, virker alt bekendt. Dette er fortsat disse films styrke og svaghed. Vi vil nemlig ikke have de store ændringer, men det kunne da være rart med en lille overraskelse i en franchise, der nu har kørt igennem 6 årtier. Der er dog tilpas humor og spænding i “LEGO Scooby Doo! Blowout Beach Bash” til at tilfredsstille målgruppen, og det faktum er lidt svært at have ondt i røven over.

Billede & Lyd - 5/6

Billedet er i stærke og lyse farver, der aldrig på noget tidspunkt dulmer i længden. Som næsten altid med animationsfilm er billedet fuldstændigt fri for gryn, og står knivskarpt. Pga. budgettet er der dog ikke mange detaljer i billedet, men især filmens live action eksplosioner i slutningen er virkelig god implementeret. Generelt er dialogen en smule høj i lydbilledet, men alt går alligevel rent igennem. Baghøjtalerne bliver sparsomt men fornuftigt brugt til actionscenerne.

Ekstramateriale - 3/6

Ekstramaterialet består af 3 afsnit af Scooby Doo fra 2 forskellige animationsserier. Selvom det selvfølgelig er dejligt med ekstra værdi, er det et spøjst valg fremfor lidt om arbejdet bag produktionen af denne film. De er dog alle 3 værd at se, og løber sammenlagt op på en spilletid på en time.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: LEGO Scooby Doo! Blowout Beach Bash
Original Titel: LEGO Scooby Doo! Blowout Beach Bash