Lex & Klatten

19. maj 2013 af Betina Bøgh Larsen

Lex & Klatten billede

Topklasse underholdning med firkløveret Lex & Klatten.

Tv-satireshowet Lex & Klatten med kvartetten Hella Joof, Paprika Steen, Peter Frödin og Martin Brygmann fra 1997 kan nu ses eller genses. For første gang nogensinde er alle ni afsnit ude på DVD, og der er lagt op til timers underholdning.

Jeg var blot en teenager, da Lex & Klatten havde deres storhedstid. Ikke desto mindre husker jeg dem tydeligt, især for deres store hit For Kendt, hvor de gør tykt nar af livet som rig og berømt. Musikvideo-parodien til denne landeplage, samt mange andre sjove sange skrevet af Martin Brygmann, er naturligvis at finde på denne udgivelse.

Det samme er en række små, sjove sketcher; et par komiske interviews uden noget egentligt formål; nogle morsomme parodier på kendte mennesker; mere eller mindre vellykkede stand-up-shows; og meget, meget mere. Kort sagt: Der er noget for enhver smag!

Absurd komisk
Jeg vil især fremhæve Martin Brygmanns skægge parodi på vore alle sammens kogebogsforfatter/tv-vært Kirsten Hüttemeier. Med sin meget skingre stemme, a la Gertrud Sand fra The Julekalender, sine lange, røde negle og sine meget rystende hænder tryllebinder han os. Man kan kun trække på smilebåndet, når han/Kirsten Hüttemeier fortæller små anekdoter om sin barndom, eller når han/hun meget bestemt fortæller, at ”fløde er godt!”, og ”man skal passe på ikke at putte for lidt i!” Det er topklasse humor!

Martin Brygmann er heller ikke værst som den storrygende natradio-studievært, som utroligt nok er yderst populær blandt lytterne. Det er absurd komisk, når den ene lytter efter den anden ringer ind til studiet, for at fortælle om et givent problem, i håb om at få hjælp til at løse dette. Det være sig en desperat lytter, som netop har røvet en bank, men nu har fået kolde fødder. Eller en kvinde, som har valgt at leve sammen med en hund i stedet for en mand. Bare lige for at nævne nogle eksempler på de mange lyttere, som forventningsfuldt ringer ind, og alle får det samme råd: at de skal tage kontakt til deres arbejdsgiver, som vil være utroligt lydhør overfor den slags problemer. I modsætning til studieværten selv, som ikke lader sine lyttere tale færdigt, men bare bryder ind, for hurtigst muligt at få lagt på igen.

Interview, der løber helt af sporet
Og så er der et mærkværdigt interview, der i den grad løber helt af sporet. I interviewerstolen sidder Paprika Steens karakter, som – undskyld udtrykket – er en dum blondine. Hun har besøg af en forfatter, som skal fortælle om sin helt nye bog. Men inden den stakkels gæst får set sig om, tager interviewet en helt anden drejning og kommer i stedet til at handle om det faktum, at hun er sort.

Man krummer virkelig tæer og tænker ”nej! nej! nej!”, efterhånden som interviewet skrider frem, og den grænseoverskridende vært fx spørger, om sorte også bliver solbrændte, og om de rødmer. Hun kender tydeligvis ingen grænser og lader stort set aldrig sin gæst tale færdig, før hun går videre til et nyt emne. Et virkelig underholdende og velspillet indslag med Hella Joof og Paprika Steen.

Dette er kun enkelte eksempler på, hvad Lex & Klatten byder på. Og selvom vi har set mange andre tv-satireshows siden 1997, hvor Lex & Klatten hittede på Tv2, er showet stadig brandskægt. Sangene er stadig iørehængende, og musikvideo-parodierne ganske underholdende. Med Hella Joof, Paprika Steen, Peter Frödin og Martin Brygmann er underholdningen sikret, hvad enten du har set Lex & Klatten før eller ej. Jeg elsker det!

Titel: Lex & Klatten
Original Titel: Lex & Klatten
Premieredato: 7. maj 2013