Looney Tunes: Road Runner & Wile E. Coyote - Kids Collection

30. april 2013 af Rasmus Krarup Jensen

Looney Tunes: Road Runner & Wile E. Coyote - Kids Collection billede

Klassiske tegnefilms-figurer spreder ny glæde til den nutidige generation.

I 1948 kom Chuck Jones og Michael Maltese fra Warner Bros. på banen med et umage par, som sidenhen skulle blive en fast del af et utal af menneskers barndom. Med korte, sjove og opfindsomme tegnefilms-sketchs formåede Grimm E. Ulv og Hjulben at sprede smil i stuerne sammen med de andre karakterer fra Looney Toons-universet. Hvad der i starten var ment som en humoristisk parodi på Tom og Jerry, fik så stor en succes, at de kørte deres helt eget løb ved siden af. Nu er det muligt at få et udpluk af de klassiske tegnestrøg på DVD og undertegnede har kigget nærmere på sagerne.

Ved første øjekast kan de korte finurlige små-afsnit virke en smule ensartede og lidt for indholdsmæssigt mangelfulde, men man skal også have i bagtankerne, at de er tilegnet børn og barnlige sjæle. Hvis man så dem som barn igen, ville de helt sikkert være på niveau med fredagens Disney-sjov, og med lidt god vilje kan man også sænke sine forventninger til børnestadiet. Som sagt kan man finde 12 forskellige afsnit af serien, hvor et udpluk af forskellige genrer spiller ind. Der er heldigvis et overtal af de helt klassiske tegnefilm fra starten af succesen, men der er også et par episoder med nye teknikker og nymodens indgangsvinkler – bl.a. er et af afsnittene i 3D-animationer, hvor de som Mickeys kluntede tredimensionelle udseende på Disney Channel, så småt har mistet charmen. Selve underholdningselementet ligger i den nostalgiske opfriskning i de karismatiske penselstrøg, så disse små ny-teknologiske forsøg springer man hurtigt let og elegang over.

Der er godt og vel produceret 48 forskellige småfilm omkring disse to anti-kompagnoner i tidens løb, og de mest underholdende af slagsen virker til at være samlet på denne skive. Der er rigeligt med mislykkede jagtforsøg, teknologiske vidundere fra firmaet Acme og ikke mindst en spandfuld herlig frustration over ulvens manglende evne til at fange sit bytte. Lyden af den velkendte fortællerstemme vækker minderne, og udgivelsen fungerer perfekt til et øjebliks ro i hverdagen, eller hvis du har børn i nærheden. Der er dog nogle mærkværdige detaljemangler på selve skiven, da den skaber stor forvirring omkring sprogmæssighederne. DVD’en er et stort virvar af fodnoter, som ud for hvert enkelt afsnit specificerer, om man kan se episoden med eller uden dansk, svensk eller engelsk sprog og tekst. Denne variation skyldes sikkert, at visse af afsnittene ikke er blevet vist i Danmark eller med dansk tale – og det er jo i for sig et plus – men det skaber dog noget forvirring.

Udover det er kvaliteten meget overraskende, og skaber en lidt større fornøjelse, end man hidtil har fået ud af at se dem på de gamle, slidte VHS-bånd. Denne samling af klassiske tegneseriefigurer er en herlig ting at have på hylden, hvis man skulle få lyst til at slå hjernen fra til lidt nostalgisk ’katten-efter-musen’-fjernsyn. Samlet set er udgivelsen overraskende positiv, og giver både underholdning til børn og voksne – enten i form af nostalgiske tilbageblik eller nye, spændende bekendtskaber med nogle af fortidens mest ikoniske figurer.

Der er ikke noget bonusmateriale på denne udgivelse.

Udgivelsen er venligst stillet til rådighed af:
Warner Bros.