Loving

29. september 2017 af Astrid Skov-Jakobsen

Loving billede

Den stille, stædige kærlighed triumferer i romantisk drama bygget på en sand historie.

Grundtvig skrev i 1851 en sang til sin vordende brud, Marie. I fem simple strofer lader Grundtvig sig forundre over den kærlighed, som de to er fælles om. Blottet for fine fornemmelser og sentimental overdrivelse, digter Grundtvig blandt andet sådan her om kærligheden:

”Det er, at vi vil være
hinanden som vi er,
det er, at vi kan bære
hinanden som vi er”

Lidt over 100 år senere, i den amerikanske stat Virginia, forelsker den hvide Richard sig i den sorte Mildred, og hun ligeså i ham. Kærligheden er lige så følt mellem Richard og Mildred, som den Grundtvig så smukt beskriver i sine vers, men der skal en lang og sej juridisk kamp til, før de kan få lov til at være hinanden, som de er. Parret er vendt hjem til Virginia med et ægteskabsbevis fra D.C., og med det dokument gør de sig uvenner med de lokale myndigheder. I Virginia anno 1958 er det nemlig ulovligt at gifte sig med én, der ikke er af samme race som en selv.

At det lige netop bliver efternavnet ’Loving’, som Richard og Mildred kæmper om retten til at være fælles om, er et guddommeligt sammentræf, der kan få skæbnetroen frem i selv den mest stædige kyniker. Et mere rammende ord findes ikke til at beskrive de to. Det er den stille omsorg og romantik mellem to kærlige mennesker, som instruktør Jeff Nichols formidler så blændende i sin film. To mennesker der ikke elsker demonstrativt, men som simpelthen bare er allermest sig selv og til i hinandens selskab.

Storhed i de små detaljer

Jeff Nichols er ikke faldet for fristelsen til at lave et højstemt retssags-drama ud af Richard og Mildreds rettighedskamp. Advokaterne forbliver i baggrunden, og de legale paragraffer er mestendels kølig og sort snak, der blot bidrager til at komplicere noget såre simpelt. Kameraet peger i stedet i retning af parret og skildrer den simple sandhed, som ’the Lovings’ forstår, men som virker så truende og uregerligt for samfundet omkring dem. De elsker hinanden, og de vil hinanden.

Her er ikke mange ord og ingen tom snak. Richard kan nemt opfattes som en sammenknuget, ru mand, men hver en gestus afslører hans kærlige væsen. Joel Edgerton får på betagende vis presset Richards umiddelbare hjertelighed ned i hvert et diskret løftet øjenbryn og hver en forsigtig mumlet replik. Ruth Negga er ligeså imponerende i rollen som Mildred med sine flygtige kærlige blikke og charmerende træk i mundvigen, som kun Richard kan lokke frem. Straks forstår vi den hengivenhed, de to har til hinanden – og det uden store ord og dramatiske følelsesudbrud. Nichols stoler på styrken i sine skuespilleres stille mimik og kameraets kærlige omfavnelse af de to. Som instruktør er han ikke bange for stilhed og bruger denne til sin fordel med intime nærbilleder af Richard og Mildreds ansigter. Vi kommer helt tæt på, ser deres hænder i spil med naturen, i berøring med det land de kender, det sted de kalder hjem.

Drøn romantisk uden så meget hurlumhej

Loving er en hamrende romantisk film uden nogensinde at blive opulent. Jeff Nichols har, i samarbejde med Joel Edgerton og Ruth Negga, sirligt undgået den performative romance. Trods de dramatiske omstændigheder er der nemlig ingen dramatik over Richard og Mildreds væsen. Hverken som enkeltpersoner eller som par. Deres væren med hinanden, filmen igennem, er så rørende ligetil, at forestillingen om at deres forhold skulle være en forbrydelse mod samfundet, i den grad afsløres som en ondskabsfuld farce. Hvis deres kærlighed er forkert, har de færreste vist lyst til at prøve, det der skulle være ’rigtigt’.

Langsomt, men sikkert svøber Nichols os ind i Loving-parrets historiske kærlighed til hinanden, uden pomp, pragt og sentimentalitet. Èn sandhed står klokkeklart tilbage ved filmens ende – kærligheden er værd at kæmpe for og værd at søge samfundets anerkendelse af.

Ekstramateriale – 4 stjerner

Ekstramaterialet består af en stribe små bag-om-scenen programmer:

Making Loving