Macabre

7. maj 2011 af Henrik Andersen

Macabre billede

Den Italienske instruktør Lamberto Bava tager os med på en rundtur i perversiteter i form af nekrofili og andre herligheder i denne lille stemningsfyldte horrorfilm.

Jane Baker (Bernice Stegers) er gift og mor til 2, men har samtidig et sidespring med en fyr ved navn Fred (Roberto Posse). Janes ældste, pigen Lucy (Veronica Zinny) ved godt der er noget galt, og i et desperat forsøg på at få moderens opmærksomhed, drukner hun sin lillebror i badekarret, imens Jane er sammen med sin elsker. Da Jane og Fred hører dette, vil de skynde sig hjem, men kører galt undervejs og Fred får kappet hovedet af på voldsomste vis.
1 år senere bliver Jane lukket ud efter et længere hospitalsophold. I stedet for at flytte tilbage til familien, flytter hun ind i den gamle ejendom hvor hun havde sine stævnemøder med sin nu afdøde elsker. I huset bor også den blinde Robert, der er hemmeligt forelsket i Jane. Men forelskelsen bliver ikke gengældt, for om natten hører Robert elskovslyde fra Janes lejlighed. Men noget er helt galt, for hvorfor finder Robert et stykke af et øre i Janes seng, og hvad er det hun har som andre ikke må se i den aflåste fryser. Helt galt går det, da hemmeligheden går op for Robert og datteren Lucy. Jane vil nemlig gøre alt, hvad der står i hendes magt, for at hendes hemmelighed ikke kommer frem.

Den Italienske instruktør Lamberto Bava har lavet film i mange forskellige genre. Macabre er hans første spillefilm, og den bygger delvist på en sand historie. Lamberto Bava er søn af den legendariske instruktør Mario Bava, der blandt andet står bag gyseren Den Blodige Bugt, som AWE også har udgivet på Dansk DVD. Lamberto Bava har udover Macabre også lavet klassikere som actionfilmen Blastfighter, A Blade In The Dark og den suveræne horror splatterfilm Demons.

I Macabre flirter Lamberto Bava med tabu emnet nekrofili, elskov med et dødt menneske. Bestemt et tabubelagt emne, der også blev behandlet i de super ulækre Tyske kultfilm Nekromantik og ikke mindst Nekromantik 2. I Lamberto Bavas hænder bliver emnet behandlet knapt så grafisk som i disse film, men der er alligevel scener i Macabre, der for altid vil sidde fast på nethinden. Eksempelvis scenen hvor Bernice Stegers kysser med et afhugget hoved, eller scenen hvor hun kommer til at spise et stykke af et øre, der er kommet i maden af hendes ondskabsfulde og psykotiske datter Lucy.

Det yderst ulækre og meget realistiske hoved og filmens andre effekter er skabt af Tonino Corridori og Angelo Mattei, og de gør deres til at illusionen er yderst realistisk filmen igennem.

Macabre er en anelse langsom i optrækket, og først godt inde i filmen kommer tempoet en i vejret. Heldigvis spiller hovedrollerne godt, og specielt skræmmende er Veronica Zinny som den yderst syge datter Lucy. Hendes maniske øjne og ondskabsfulde ansigt gør hende til en meget troværdig og frygtsom karakter. Virkelig flot spillet af en ung pige. Men også Bernice Stegers og Stanko Molnar som henholdsvis Jane og Robert gør det godt.

Det skinner måske lidt igennem at dette er Lamberto Bavas første spillefilm. Men hvad han mangler i erfaring, har han til gengæld i mod. For det er bestemt ikke alle, der kan mestre, at fortælle en så syg og perverteret historie, så den alligevel fremstår som noget, der er til at holde ud at se på. Så er du til ægte Italiensk 80’horror af den mørke slags er Macabre bestemt et kig værd. Men bliver man stødt af sex med lig, afhuggede hoveder og ufrivillig kannibalisme bør man nok ikke se denne lille horror klassiker. Men dejligt er det nu, at den endelig har fundet vej til de Danske DVD hylder. Så er det nemlig ud med den gamle slidte VHS kopi, der engang blev købt på ”Det blå Marked”, og ind med denne flotte DVD udgivelse.

Ekstramateriale.

Ekstramaterialet består af et trailershow med andre AWE udgivelser. og et slideshow med billeder fra filmen.

Ekstramaterialet får 2 stjerner ud af 6 mulige.