Man on fire får dansk premiere i biograferne den 22 oktober, og skal der dømmes ud fra soundtracket bydes der på en noget blandet affære.
Filmen handler om den tidligere marinesoldat ( Washington ) der i Mexico får til opgave at beskytte en familie – noget går galt og soldaten begiver sig ud for at hævne den familie han har knyttet sig til. Soundtracket er komponeret af Harry Gregson-Williams, der også står bag musikken til blandt andet The Rock, Phonebooth, Spygames og Shrek. Han er især kendt for at lege med samspillet mellem elektronisk musik og klassisk strygermusik, og Man on Fire er ikke nogen undtagelse. Rent musikalsk spænder Gregson-Williams vidt, og han har med Man on Fire begået nogle til tider utroligt flotte kompositioner.
At filmen foregår i Mexico afspejles i flere af sangene der har et tydeligt spansk islæt. Desuden medvirker den spansk-cubanske guitarisst Carlos Varela på åbningsnummeret, Una Palabra, der hører til et af soundtrackets absolut bedste. Af andre gode numre kan nævnes de, hvor Lisa Gerrard lægger vokal til. Hende er der nok ikke så mange der kender, men hendes tågede/drømmende stemme kan opleves på flere andre soundtracks som eksempelvis Gladiator, Tears of the sun og i gruppen Dead can dance. Under alle omstændigheder er soundtracket dejligt stemningsskabende og overraskende melankolsk - filmens genre taget i betragtning. Langt størstedelen af numrene er korte stryger/keyboard-baserede kompositioner, der næsten giver en gåsehud. Dog føler man i enkelte af numrene en vis geografisk forvirring da der slås over i næste arabiske toner, for så at vende tilbage til det spanske.
Der er dog også numre der er mere tempofyldte, og de river på sin vis en ud af den ellers dejlige drømmeverden musikken skaber. Desværre hører de tempofyldte numre til soundtrackets ringeste, for havde Gregson-Williams turdet gøre dem en tand mere voldsomme og storladne med lidt mere bund og mindre tynd distortionguitar over en ærgelig ordinær trommerytme, havde de været en god kontrast til de øvrige stille sange.
Desværre for soundtracket sluttes det hele af med et ikke videre vellykket remix af temaet til Man on Fire, men det kan ignoreres da de øvrige 26 kompositioner både lyder og fylder godt.
Generelt hænger numrene sammen tematisk, og der fornemmes en helhed, hvilket også forstærkes af, at der ikke er pause mellem dem. Man præsenteres reeelt for én lang lydkollage, hvor man af og til springer op af stolen når actionmusikken tager over. En enkelt klage i den sammenhæng er dog at der generelt ikke er den store variation, og at der er for mange gentagelser. Temaet bliver hurtigt slået fast, men gentages lige en tand for meget, og man keder sig momentvist. De mange korte numre kan også irritere, for man føler ikke helt at Harry Gregson-Williams får udnyttet sit potentiale.
Numrene svinger vidt i genre, men der er gode overgange mellem de minimalistiske, akkustiske spansk-inspirerede numre og de mere elektronisk funderede.
Karakteren 4/6 gives for et velkomponeret soundtrack, der er både gennemtænkt og velproduceret.
Tracklist
1. Una Palabra (written and Performed by Carlos Varela) (1:19)
2. Main Title (3:05)
3. Taxi (:53)
4. El Paso (:41)
5. Creasy’s Room (:34)
6. The Rave (4:23)
7. Pita’s Sorrow (1:47)
8. Nightmare (1:06)
9. Bullet Tells The Truth (1:36)
10. Followed (1:02)
11. Smiling (:48)
12. You Are Her Father (1:45)
13. No Mariachi (:43)
14. The Drop (2:58)
15. Angel Vengador (Lyrics by Meri Gavin, Sung by Gabriel Gonzalez) (1:22)
16. You Betrayed Me (1:25)
17. She’s Dead (:43)
18. The Crime Scene (:57)
19. Pita’s Room (1:48)
20. Gonzalez (1:57)
21. Oye Como Va (Written by Tito Puente, Performed by Kinky) (4:40)
22. La Niña (1:49)
23. Creasy’s Art is Death (:54)
24. The Voice (2:59)
25. Sanchez Family (4:45)
26. The Rooftop (5:07)
27. The End Music (Vocals by Lisa Gerrard) (9:34)
28. Man On Fire Remix by Hybrid Featuring Lisa Gerrard (3:41
CDen er venligst stillet til rådighed af Danacord Records.