Mannaja.

13. november 2007 af Henrik Andersen

Mannaja. billede

Sergio Martino præsentere en fantastisk spagetti western der indeholder alle genres elementer: brutal vold, ensomme hævnere, fæle skurke og smuk musik.

Italienske Spagetti westerns er en genre for sig, og var i mange år Italiens største eksport succes. Mannaja er fra 1977 og er således produceret på et tidspunkt hvor succesen var ved at stilne af. Men dette gør den bestemt ikke dårligere.

Blade (Maurizio Merli) er garvet dusørjæger. Efter at have fanget banditten Burt Craven (Donald O’Brien), tager han ham til den nærmeste by og at hente dusøren hos sheriffen. Byen de kommer til styres af krøblingen Edward McGowan (Philippe Leroy), der bruger borgerne som slaver i den lokale sølvmine. Der findes ingen sherif i byen, og loven opretholdes af McGowan’s højre hånd, den sadistiske Tysker Hans Voller (John Steiner). Voller og Blade kommer skidt ud af det med hinanden fra start, og Blade ydmyger ham ved spillebordet, hvor han vinder penge, der kan udgøre det for hans dusør. Blade er ikke interesseret i mere ballade, og forlader næste dag byen, efter at have sat Craven på fri fod igen. Så kan han altid fange ham igen, når han på et tidspunkt mangler penge. Men Voller vil have hævn og ligger en fælde for Blade. Hårdt såret samles Blade op af en flok cancan piger, der plejer hans sår. Blade vender tilbage til byen, og finder ud af at McGowan indirekte har myrdet hans far. Han er tørstig efter hævn, men vælger alligevel at lade det gå ud over Voller, der er i gang med en udspekuleret plan om at fravriste McGowan magten i byen. Voller’s magt er stor, og snart befinder Blade sig nedgravet i jorden, med kun hovedet stikkende op. Her bliver han efterladt til at død i den stegende sol. Hjælpen kommer fra en højst uventet kant, og blind af solens stråler laver Blade nogle økser, der skal indfri den tørst efter hævn der brænder i ham.

Sergio Martino har instrueret Mannaja med vanlig sikker hånd. Han var op igennem 70’erne kendt for at have lavet film i næsten enhver genre. Han formåede altid at få de relativt små film til at ligne store og dyre produktioner. Sergio Martino er kendt for hans indspark i Kannibal film genren med den fortjent roste Mountain of the Cannibal God fra 1978 og for den hårdkogte og meget flotte Giallo film, Torso fra 1973. Sergio Martino fortæller også glædeligt hvordan han var den første, der opdagede Nicole Kidman’s talent, da han castede hende til hans Tv-film, Un Australiane A Rome fra 1987. Flere år før hun rigtigt brød igennem i Guds eget land.

Maurizio Merli er ingen Clint Eastwood eller Franco Nero, men alligevel formår han at opretholde det barske udtryk, der næsten er et must i genren. Hans rolle som Blade skiller sig en anelse ud fra mængden af pistolsvingende antihelte, da hans foretrukne våben er økser. Mannaja er det Italienske ord for økse, en man kaster med. Maurizio Merli har medvirket i et utallige Italienske politi film, og mange betegnede ham som det Italienske svar på Dirty Harry. Mannaja var hans eneste film i westerngenren, men den er så til gengæld gået over i historien.

John Steiner formår at skabe en fremragende skurk. Hans rolle som den ondskabsfulde tysker Hans Voller er fremragende, og han trækker meget opmærksomhed, når han er på skærmen. Specielt sjovt er det, at han kun taler Tysk når han giver hans 2 savlende vagthunde ordrer. John Steiners solide skuespil kan nydes i mangt en Italiensk produktion.

Mannaja er ganske brutal i sin vold og Another World Entertainment har endnu engang tryllet en komplet ucensuret kopi frem. Så nu er det muligt at se hele den meget omtalte tortur sekvens hvor Blade bliver gravet ned, og hans øjenlåg hæftet fast med spidse pinde så han ikke kan lukke øjnene for den bagende sol. Også i de mange scener hvor Blade kaster med økser er der ikke sparet på blodet. Start scenen hvor han hugger hånden af banditten Burt Craven er nærmest en ren splattersekvens der er Lucio Fulci værdig.

Hele herligheden bliver ekstra spændende fordi Guido og Maurizio De Angelis har lavet et fantastisk soundtrack. Den dybe mande røst der filmen igennem bryder ind med sang i bedste Nick Cave stil virker godt, og er med til at give Mannaja en helt speciel stil. Guido og Maurizio De Angelis stod også bag det noget anderledes men lige så smukke soundtrack til spagetti western filmen Keoma. Der er blevet sagt meget skidt om Guido og Maurizio De Angelis musik stil, men når man ser en film som Mannaja kunne man ikke havde forstillet sig den, uden deres medvirken på musik siden.

Mannaja er god underholdning fra første til sidste øksekast, og trods en lidt tam slutning hvor klimakset bliver lige vel hurtigt overstået, sidder man alligevel med en god fornemmelse af at have været godt underholdt, og i en så flot version som denne, kan man bare læne sig tilbage og glædes over den, og den lange række af Italienske westernfilm som Mannaja er en af de sidste af. En genre hvis charme og helt specielle udtryk aldrig kan blive genoplivet, udover på flotte DVD udgivelser som denne.

Ekstramateriale.

På ekstramateriale siden er der som altid lidt at komme efter når Another World udsender en glemt klassiker. Det er muligt at læse et interview med instruktøren Sergio Martino på både Dansk og Engelsk, og læse filmografier over Sergio Martino og hovedrolle indehaveren Maurizio Merli.
Desuden er der et billedgalleri, og 2 Tyske biograf trailers og den en international trailer. Mannaja har været vist i mange forskellige versioner op igennem tiden, så det er også muligt at se en alternativ begyndelse, fra det Tyske marked.
Som på flere af de andre udgivelser fra AWE er der også her lagt nogle Tyske Lobbycards ind. Sjovt at se hvordan filmen i sin tid er blevet præsenteret i biografen. Som Rosinen i pølseenden kan man nyde 6 trailers fra andre AWE udgivelser.
Alt i alt er det spændende og oven i hatten medfølger en 4 siders booklet med masse af informationer om filmen.

Ekstramaterialet får 3 ud af 6 mulige stjerner.

Filmen bliver vist i dens originale 2.35:1 format, og billedet er faktisk ganske flot for en film skudt i 1977. De mange drabelige øksekast kan høres i Engelsk Dolby Digital 2.0, hvilket er ganske effektivt.
Det er desuden muligt at se Mannaja med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Voices Music & Entertainment.

Titel: Mannaja – A man called Blade.