Marilyn Monroe – den komplette biografi

3. oktober 2011 af Helle Perrier

4 stjerner Skriv en kommentar KØB BOGEN HER

Marilyn Monroe – den komplette biografi billede

Grundig gennemgang af Marilyn Monroes liv, kærlighed og sorg.

I 1962 døde Marilyn Monroe af en overdosis, blot 36 år gammel. Et ikon i samtiden og endnu den dag i dag frembringer alene navnet en lang række billeder på nethinden.
Hvis man skulle tale om udødelighed, så kan man vist roligt sige, at Marilyn Monroe har opnået det. Alene det faktum, at biografier om hendes liv stadig udkommer og ikke mindst, at de tilmed bliver læst taler sit eget sprog. Man skulle ellers tro, at det, der kunne siges og skrives om Marilyn Monroe allerede er sagt og skrevet til overmål, og der er da bestemt heller intet nyt i J. Randy Taraborrellis næsten 500 sider lange bog om Marilyn Monroes liv med undertitlen ”den komplette biografi.” At en overordnet biografi nok har større appel på det danske marked, der trods alt ikke er så oversvømmet af Marilyn-biografier som det amerikanske, er nok årsag til, at man har ændret undertitlen til førnævnte fra ”The Secret Life of Marilyn Monroe.” Der antydes afsløringer og hemmeligheder i den originale undertitel, og det sælger nok nogle bøger på et ellers mættet marked. Men der er ikke meget at komme efter på sensationssiden; Taraborrelli leverer nogle konklusioner og teorier om Marilyns følelsesliv, der er blevet fremsat før, men det gør naturligvis ikke bogen mindre interessant for Monroe-nybegyndere.

Men hun er stadig interessant. En skønhed – faktisk selveste billedet på skønhed og sensualitet i Amerika dengang. Ægteskaber med prominente mænd som Joe DiMaggio og Arthur Miller sideløbende med roller i klassiske film som Gentlemen prefer Blondes og Some like it Hot gjorde hende til samtidens største stjerne. Senere, hvor hun sandsynligvis kastede sig ud i en affære med ingen andre end John F. Kennedy selv, understregede hendes image som en kvinde, der kunne få hvem som helst – hvilket hun sikkert også kunne. De fleste kender episoden hvor Marilyn Monroe, der legesygt og med en strålende seksualitet hvisker sig gennem Happy Birthday mr. President i en stram kjole foran et begejstret publikum og en sikkert ditto præsident. Hvem ellers kunne slippe af sted med det? I øvrigt en af hendes sidste offentlige optrædener, da hun dør kort efter.

Med i bagagen var en tragisk barndom og ungdom præget af en ustabil mor med psykiske problemer. Problemer, der også ramte Marilyn senere i livet. Hun var panisk angst for at blive psykisk syg, som sin mor, og blev selv ustabil. Problemer med alkohol og piller og en usikkerhed der efterhånden forkrøblede hende mentalt og gjorde hendes liv uudholdeligt.
Tilbage står fortællingen om en kvinde der elskede rampelyset og som fik en stjernestatus, som kun de færreste overhovedet kunne drømme endsige forestille sig. Men også fortællingen om en trist og ensom kvinde. Plaget af indre dæmoner og i en stadig kamp mod sig selv.

Taraborrelli er vist nærmest det, man kunne kalde en professionel biografist. Han har skrevet adskillige biografier om blandt andet Michael Jackson, Kennedy, Elizabeth Taylor og rigtig mange andre. Det er derfor ikke passionen for et enkelt emne, der driver ham fremad, og det fornemmer man i det lidt kunstneriske distancerede sprog, han benytter sig af. Men håndværket er der bestemt ikke noget i vejen med.
For danske læsere, der ikke har den store sensationstrang, er Marilyn Monroe – Den komplette biografi et sobert værk, der giver et godt og grundigt indtryk af hovedpersonen.
Der er et fint noteapparat, men man savner lidt nogle flere billeder.
Anders Nygaard har oversat og det i et fint og letlæseligt sprog, hvilket gavner, da det trods alt er en bog med et anseeligt sidetal.
Kort sagt: En grundig bog om Marilyn Monroe, der giver fremtidige generationer en forståelse af hvem hun var, og måske en forståelse for hvad en superstjerne er i disse tider, hvor man kan blive kendt for at være kendt og berømmelse er til salg.

Bogen er venligst stillet til rådighed af Gyldendal.

Titel: Marilyn Monroe – den komplette biografi
Original Titel: The Secret Life of Marilyn Monroe