Max (DVD)

3. april 2004 af Jeppe Krogh

Max (DVD) billede

En fin film om det forarmede Tyskland efter 1. Verdenskrig og et skræmmende indblik i den unges Adolf Hitlers mange indre dæmoner.

Vi er i Tyskland i årene efter 1. Verdenskrig, hvor landet bliver dømt som tabere og må betale en utrolig høj pris for freden. Den velhavende Max Rothman(John Cusack) var før krigen en lovende kunstner, men mistede sin ene arm i krigen. Han beslutter sig efter krigen at starte sit eget kunstgalleri i en stor lagerbygning. Her møder han en desillusioneret og hadsk korporal, Adolf Hitler(Noah Taylor), der mener, at Tysklands værste fjender i tiden efter krigen, er landets jøder. Max vil have Adolf til, at lade sine følelser og dæmoner løs i sin kunst og ikke, som Kaptajn Mayr ønsker det, som politisk agitator for hæren.

Menno Meyjes, som skrev manuskripterne til bl.a. Farven Lilla(1985) og Under Angreb(1998), har stået for løjerne. Det er Mennos instruktørdebut og det er han nu sluppet rigtig godt fra, bl.a. på grund af de gode skuespillere og sit eget gode manuskript. Det er en forfriskende vinkel at se på fænomenet Adolf Hitler. Det mest dominerende billede vi har af ham er vel som den gale/geniale, hadske, onde dæmon, der ville myrde for et godt ord, mens her tvinges vi til, identificere os med denne skrøbelige og forstyrrede unge mand, der har sit eget syn på Tysklands fremtid.

Det er en rigtig flot filmet film, der flere gange kontraster den rige Max’ liv og levned med den fattige Adolf Hitlers liv i en hær, der er ydmyget efter den tabte krig og står uden nogen udsigter til en ny krig. Filmen antyder, at familien Rothman og andre velhavende jødiske familier, er med til at tænde Hitlers had, men bruger det heldigvis ikke som filmens hele præmis. Den vægelsindede Adolf Hitler har svært ved, at finde ud af om han skal hellige sig sin kunst eller gå ind i politik. Han har også kniven for struben, da han skal kunne leve af sin kunst. Kaptajn Mayr fanger hurtigt og dygtigt Hitler ved at sige, at militæret vil betale ham for at blive politisk taler for hæren.

Historien forsøger med stort held, at komme ind under uhyret Hitler meget dokumenterede rygte og omdømme. Noah Taylor spiller rollen godt, som den mand, der senere skulle gå hen og blive en af verdenshistoriens største uhyrer. Man aner hele tiden det flammende temperament, men han spiller meget afdæmpet og diskret. John Cusack er som altid skidegod! Max er godt klar over, at denne Hitler kan blive noget godt, men han skal bare passe på ikke at blive påvirkede af de forkerte mennesker. Cusack spiller en kunsthandler, der mener, at alt nyt og friskt er kunst, men han kammer aldrig over og bliver irriterende. Samtlige skuespillere i filmen, deriblandt vores egen Ulrich Thomsen, leverer virkelig varen. Det er en lille film og den folder sig ikke for alvor ud. Max forbliver mest den gode indflydelse på og det er naturligvis det, som instruktøren Menno Meyjes har valgt at vise, men det ville, efter denne seers mening, give publikum en bedre referenceramme. Det er nok det der sker, når man vælger, at fokusere på forholdsvist kort tid i få personers liv. Max får 4 solide stjerner ud af 6.

Ekstramaterialet er over middel. Udover de trailers og skuespillerbiografier, man så ofte ser, er der et godt kommentartrack med Menno Meyjes. Der er nogle gode interviews med skuespillerne og instruktøren, der dog lidt for ofte ender med, at de roser hinanden for meget – men interessante er de! Der er også en god featurette i et ekstramateriale til 5 stjerner ud af 6.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Scanbox.

Titel: Max
Original Titel: Max