Maximum Overdrive

18. april 2006 af Carl Gustaf Hjelt Liebe

Maximum Overdrive billede

Stephen King's første og eneste instruktion til dags dato.

Kometen Rhea-M passerer jorden og herpå begynder alle maskiner – biler, lastbiler, græsslåmaskiner - at opføre sig underligt. Det er som om de tænker selv. De reagerer på levende bevægelser, såsom mennesker – forfølger dem og kører dem ned. Snart har maskinerne dræbt alle i og omkring en lille landsby. En konvoj lastbiler slår en ring om en diner, hvor en lille gruppe mennesker befinder sig indenfor. Nu kører lastbilerne rundt udenfor og sørger for, at ingen kan slippe ud. Sammen må de udtænke en plan, før det er for sent.

Tanken om at maskiner, som mennesker har lavet, bliver levende – tænker selv og handler imod os er skræmmende og fascinerende. Stephen King er frygtens mester og han disker op med den bedste cocktail hver gang, man skal bare lige acceptere de overnaturlige elementer. Ellers kan det være ligemeget.

Maximum Overdrive er på sin vis ret speciel, da det er Stephen King's debut som instruktør og det er på samme tid, det eneste instruktør-job han har gjort. I forbindelse med præsentationen af Maximum Overdrive, sagde King på daværende tidspunkt ”Hej jeg er Stephen King og jeg har besluttet, at hvis man vil gøre et job ordentligt må man gøre det selv. Jeg lover jer, jeg vil skræmme jer”. Spørgsmålet er så, om det er lykkedes ?

Svaret er både ja og nej. I rollen som Bill Robinson ser vi en yngre Emilio Estevez. Det er utroligt hvordan han bare et par år efter slog igennem med en pragtpræstation som Billy The Kid i Young Guns 1 + 2. Der er ikke så meget krudt i ham i denne film, hvilket tydeligvis kan være der hvor Stephen King mangler lidt ekspertise: instruktion af personer. På den anden side, er det heller ikke personerne der er i fokus i denne feature. Det er snarere maskinerne og hvordan de kan maltraktere personerne. Lige præcis på dette punkt, mangler filmen ikke detaljer. Den er rig på blod og opfindsom med hensyn til dødsfaldene. Vi er næsten i splatter-genren.

Maximum Overdrive er en typisk King thriller. En stemning bringes lige så langsomt til live og der er overnaturlige elementer, der spiller ind. Som altid og i næsten enhver King-thriller. I King's bøger er det tit således, at situationer, omgivelser og/eller personer ændres fra det søde og dejlige til det modsatte. Han kan få det behagelige og sjove til at blive frygtindgydende. Han kan gøre det med maskiner – biler, lastbiler mv, men han er også dygtig til at skildre dobbelte personligheder (her tænkes bl.a. på Secret Window). Der er altså flere niveauer i King's skildren af hvad der kan skræmme en fra vid og sans. I Maximum Overdrive er det især lastbilen, med det noget sjovt udseende troldehoved på køleren, som vi i første omgang skal falde for og senere have foragt for. Han sørger for, at man lige så stille går fra at grine af den til at være blevet skræmt fra vid og sans af den.

Der er forskel på filmverdenen og bøgernes verden, men når det kommer til stykket plejer Stephen King-filmatiseringer at holde vand, underholde og få os til at hoppe i stolen. Det er lykkedes King at instruere sin egen historie – ”Trucks” og få bragt en udmærket film til det hvide lærred. Spørgsmålet er, om det ikke er at gabe over for mange ting ad gangen? Det er lykkedes denne gang og der må være en årsag til, at han ikke har forsøgt igen.

Filmens skrækscener akkompagneres af et heftigt rock-score leveret af AC/DC. Det er en fin detalje, som gør filmen mindeværdig.

Selvom det nu er omkring 20 år siden, Maximum Overdrive udkom for første gang – kan den digitaliserede version på det kraftigste anbefales til fans overalt!

Ekstra-materiale på dvd'en