Millioner (Bog)

24. oktober 2004 af Ole Jessen Hansen

Millioner (Bog) billede

2 drenge kommer pludselig i besiddelse af 250 000 pund 17 dage inden England skal indtræde i den monetære onion. Hvad stiller man op med 250 000 pund, som man ikke kan veksle, men gerne vil bruge.

Den engelske screenwriter Frank Cottrell Boyce, kendt fra blandt andet ”Velkommen til Sarajevo” og ”24 hour party people” debuterer her med sin første bog, børnebogen ”Millioner”

De to drenge Damian og Anthony er lige flyttet til et nyt kvarter og et nyt hus, efter at deres mor er død. Damian er den tænksomme type, og fortæller i historien, og Anthony er den aktive og praktiske af de to. Det er ham, der fortæller sin bror, at man altid kan bruge udtrykket ”min mor er lige død” til at komme ud af alle mulige kniber. Damian er besat af helgener, og kan stort set alle uden ad. Disse helgener dukker tit op, i Damians eremitbolig, som han bruger for at komme lidt væk fra den daglige trummerum. En dag da han sidder i eremitboligen, kommer der pludselig en taske flyvende ind igennem luften, indeholdende 250 000 pund. Han fortæller sin bror om pengene.
Man hvad stiller man op med så mange penge? Skal man aflevere dem til politiet? Skal man bruge dem selv, og i givet fald til hvad? Og hvad gør man når man kun har 17 dage til at bruge dem i, for de er jo værdiløse hvis de ikke bliver brugt inden? Det er disse problemer vi bliver vidne til, i denne sjove og tænksomme bog. Den starter lidt sløvt, men kommer efterhånden op i fart, og afslutningen er rigtig sjov og hæsblæsende. Bogen er henvendt til det unge publikum, men alle kan være med. Grunden til at den bliver anmeldt her på ON-Z, er at bogen er blevet filmatiseret, og kommer til Danmark næste år. Den har allerede, ifølge IMDB, fået en masse ros med på vejen, og tegner til at blive en succes. Køb bogen som en god julegave, så har ungerne noget at se frem til, når filmen kommer til Danmark i det nye år.

Bogen er venligst stillet til rådighed af
Aschehoug
.