Mine Eftermiddage med Margueritte

17. marts 2011 af Vanja Kobaslic

Mine Eftermiddage med Margueritte billede

En vidunderlig og varm film om to mennesker der imod alle odds udvikler et helt særligt venskab.

Jean Becker nyeste film er en vidunderlig film, hvor optimisme og livsglæde hersker frem for kriser og konflikter, der skal overstås. Naturligvis opstår der kriser i filmen, der skal overstås, men også kriserne bliver behandlet med en forståelse for at livets retfærdighed nok skal sejre.
Gerard Depardieu spiller Germain, en stort firskårent brød af en arbejdsmand, der viser sig at have et hjerte af guld. Efter at han bliver færdig med sin arbejdsdag søger han tilflugt i den lokale park, hvor han søger sjælefred ved at tælle duer. Det er i denne park at han møder Margueritte, som bliver spillet af den 96-årige Giséle Casadeasus. Margueritte øser af livserfaring og optimisme, og det ender i den grad med at påvirke Germain. Germain er mildest talt ikke bogligt begavet, men hans venskab med den belæste Margueritte åbner op for talenter, som overrasker hans venner i landsbyen, der ellers betragter ham som en godmodig sinke. Da ydre omstændigheder ripper op i deres varme hverdagsramme, tvinges Germin til handling.

Et særligt element der hjælper med at bevise at filmen, er mere end klichér og sentimentale udbryd, er filmens fokus på de små detaljer. Dette kommer især til udtryk i det udvalg af bøger, som bliver læst i filmen og hvordan de bliver anvendt på figurerne i filmen. Bøgerne kunne have været en lille ubetydelig detalje. Et middel, der hjælper Germain og Margueritte til at smede et venskab, men filmen gør mere end det. Filmen lader ham bearbejde de problemer, der opstår i hans liv ved at finde passager fra bøger, som resonerer i sit eget liv. Det er denne erkendelse af, at han har en stemme, som aldrig har kunnet komme til udtryk får ham til at søge efter sig selv. Og dette kommer smukt til udtrykt gennem ordbogen han får af Margueritte. En ordbog, der er nøglen til at frigøre det væld af rigdomme, som livet indeholder, samt mangfoldigheden af betydninger og måder at udtrykke kærlighed, som han aldrig tidligere havde mødt.

Filmens største triumf er dens evne til at skildre de venskaber, der kan opstå imellem mennesker, der teknisk set ikke har så meget tilfælles. Filmen viser også, hvor meget vægt, der bliver lagt på de ubetydelige detaljer af et venskab. Venskab burde ikke blive defineret om man kan lide de samme ting, stammer fra samme socialt lag eller om ligner hinanden på andre måder. Der burde opstå venskaber baseret på en fundamentalt menneskelig forståelse af hinanden. Og det er, hvad der opstår mellem Germain og Margueritte.

Titel: Mine Eftermiddage med Margueritte
Original Titel: La tête en friche
Premieredato: 17. marts 2011