Mystic River (DVD)

25. juni 2004 af Aino Bredtved

Mystic River (DVD) billede

En genistreg! Sjældent har den gyldne Oscar statuette været mere fortjent.

Har du endnu ikke set denne film? Du vil ikke tilgive dig selv, hvis du ikke gør det.
Hvis du tror det er en Dirty Harry-film, så kan du godt tro om! Selvom de da også var gode for den æra. Denne film handler om de tre drenge Sean Devine, Jimmy Markum og Dave Boyle, der er uadskillelige venner og leger sammen hver dag. En dag har de lavet nogle drengestreger, og bliver opdaget af en (falsk) politimand, der tager Dave med i bilen – han er imidlertid en pædofil, der sammen med en anden pædofil mand, holder Dave indespærret i 4 dage mens de gør ved ham, hvad de vil… Dave undslipper og kommer hjem.

Der springes 25 år frem i tiden og drengene er vokset op og er mildest talt gået forskellige veje – faktisk taler de ikke sammen, men nikker bare høfligt når de ses: Sean (Kevin Bacon) er blevet politimand. Jimmy (Sean Penn) har levet et liv på kanten, og har siddet inde for røveri. Da han fik familie lagde han den kriminelle løbebane hylden og ernærer sig nu som ”agtværdig” købmand, men har dog stadig en del venner i undergrundsmiljøet.
Dave (Tim Robbins) har stiftet familie men er stadig stærkt traumatiseret over det der skete dengang. Han har i mange år undertrykt sine følelser på grund af konens støtte, men han virker helt klart som en mand, der bevæger sig på afgrundens rand.

En nat kommer Dave hjem, såret, indsmurt i blod og tilsyneladende i en form for choktilstand. Næste dag findes Jimmys 19-årige datter, Katie (Emmy Rossum) , myrdet og Daves kones mistanke er vakt – Dave selv fortæller, at han er blevet overfaldet af en, der ville røve ham, og han tror, at han måske har slået ham ihjel. Celeste, hans kone traver aviserne igennem, men der står bare intet om nogen mand i flere dage og Celeste (Marcia Gay Harden, betror sig omsider til Jimmy, som er gift med hendes kusine - og Jimmy har svoret hævn over datteren…
I øvrigt er Dave en af de sidste, der har set Katie i live.

Clint Eastwood har virkelig begået en fantastisk film, det har han jo gjort nogle gange nu, og med film som Bridges of Madison County og Unforgiven har han virkelig bevist, at han virkelig har noget at tilføre Hollywood – han er bedre instruktør end han nogensinde var som skuespiller, og der var han altså også god. Som Joe i The Good, The Bad and the Ugly og Callahan i Dirty Harry har han jo aldrig været tilhænger af unødig snak, og han har da heller ikke eet eneste overflødigt øjeblik i denne film – perfekt! Og havde det ikke været for Peter Jackson og Ringenes Herre, havde han helt sikkert fået sin velfortjente statuette med hjem.

Personligt har jeg aldrig rigtig brudt mig om Sean Penn, ikke af nogen særlig grund, brød mig bare ikke om ham – måske fordi jeg var Madonna-fan på daværende tidspunkt ;O) men alt det er blevet gjort kraftigt til skamme nu… jeg overgiver mig og bøjer mig i støvet - han spiller helt fantastisk som Jimmy, der oplever enhver forælders mareridt med det efterfølgende totale sammenbrud for ikke at nævne hævntørsten. Hans Oscar for Bedste mandlige hovedrolle var vel fortjent!

Tim Robbins fik en Oscar for Bedste mandlige birolle, også helt og aldeles fortjent – han har virkelig mange facetter at spille på, han kan spille jovial familiefar det ene øjeblik for i næste øjeblik at spille stjernepsykopat, og det på en meget overbevisende måde. Om han er neurotisk videnskabsmand i Human Nature eller naiv business studerende i Hudsucker Proxy - han spiller altid genialt.

Kevin Bacon var jeg jo lidt vild med i Footloose og Quicksilver. Han spiller ret godt som barndomsvennen, der bliver den politimand , der skal opklare mordet på Jimmys datter – intet at udsætte på hans skuespil.
Alle i denne film spiller virkelig til det yderste, der er ikke en eneste person der falder bare lidt igennem på den negative måde, simpelthen førsteklasses skuespillere og superb instruktion.
Filmen får 6 point for en film milevidt fra den amerikanske gennemsnitsfilm.

En helt igennem anbefalelsesværdig film!

Ekstramateriale:

Fra manuskript til film: Clint Eastwood, Sean Penn, Tim Robbins, Lawrence Fishburne m.fl. fortæller om den store oplevelser de har haft ved at være med – fint nok. Så er der mulighed for at vælge scener – er det noget særligt?

Ekstramaterialet er lidt for ringe (eller bare for lidt), og får derfor ”kun” 4 stjerner, hvilket betyder at den samlede score i gennemsnit bliver til 5 stjerner.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Sandrew Metronome.

Titel: Mystic River